پا را فراموش نکنید! این ستون محکم و فعال، نزدیک به یک سوم بدن را تشکیل می دهد.

مفصل زانو بزرگترین مفصل در سراسر بدن است و قویترین و محکمترین استخوان بدن یعنی لگن را حمایت می کند.

شکل ظاهری باسن به ماهیچه ها و گوشتی که استخوان لگن را پوشانده است، بستگی دارد. تحرک کم و غذای پرکالری و حساب نشده سبب می شود که مقداری چربی در این ناحیه ذخیره شود و در صورت ادامه برنامه، به تدریج بر میزان چربی افزوده خواهد شد و باسن را از شکل موزون و طبیعی آن خارج خواهد کرد. تنها راه بازگرداندن بدن به وضع طبیعی، تجدید نظر در برنامه غذایی و تحرک کافی است. بنابراین ورزش مرتب روزانه و پرهیز از غذاهای چرب و شیرین پرکالری می تواند بسیاری از مشکلات، از جمله این مشکل را حل کند و یا از به وجود آمدن آن پیشگیری کند.

از نظر پوستی، پاها پوست خشکی دارند و غده ای چربی، به ویژه از مچ تا زانو چندان فعال نیست. به همین دلیل لازم است به کمک یک لوسیون یا کرم موثر پاها را چرب کنید. این کار پس از حمام کردن ضروری است.

یکی از دلایل ناراحتی پاها، پوشیدن کفشهای پاشنه بلند است. این نوع کفشها افزون بر ایجاد ناراحتی، سلامت پاها را نیز به خطر می اندازند. بنابراین اگر می خواهید کفش پاشنه بلند بپوشید، در مواقعی از آن استفاده کنید که زیاد مجبور نباشید روی پا بایستید یا راه بروید. هنگام خرید با پیاده روی حتماً از کفشهای راحت و بدون پاشنه استفاده کنید.

نکته دیگر این که کفش را به اندازه پاها بگیرید. کفش تنگ با گشاد ناراحتیهایی ایجاد می کند که هریک مدتها شما را گرفتار خواهد کرد.

تمیز نگه داشتن کف پا از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما هرگز برای تمیز کردن پاشنه پاها از سگ پای خیلی خشن استفاده نکنید و پس از شستن و خشک کردن پاها، از روغن بادام و یا روغن زیتون گرم یا گلیسیرین و یا لانولین برای چرب کردن کف پاها استفاده کنید.

هفته ای یکبار و یا دست کم ماهی یکبار، پاها را با روغن زیتون گرم در ناحیه ناخنها و پاشنه پا ماساژ دهید.