اگر شخصی غذای زیادی نمی خورد ولی اضافه وزن دارد، بدانید که شاید غذاهائی می خورد که در واحد حجم کالری زیادتری دارند. این مواد غذایی ممکن است سالم باشند و کالری زیاد داشته باشند نظیر مغزها و روغن مایع و یا ناسالم باشند و در عین حال کالری زیاد هم داشته باشند نظیر، ته دیگ، نوشابه، چیپس، پفک و .... حال به معرفی عده ای از این موارد می پردازیم :

  1. ته دیگ : مواد غذائی نظیر برنج و ماکارونی که در موقع پخت ممکن است دارای ته دیگ باشند. به علت تراکم این قسمت و نیز به علت تجمع چربی باعث اضافه وزن شدید می شوند. از طرف دیگر برنج و ماکارونی باید زیاد دم کشیده باشند تا ته دیگ آن بسته شده باشد، که در اثر دم کشیدن زیاد آب آنها خارج و غلظت نشاسته آنها زیادتر می شود و بیشتر چاق می کند. پس راه حل این است که برنج در حدی دم بکشد که قابل خوردن باشد ولی در ضمن، ته دیگ آن بسته نشده باشد.

ماکارونی و مواد افزودنی را جداگانه بپزیم و بدون دم کشیدن، آنها را مخلوط کنیم.

علاوه بر مطالب فوق تحقیقات زیادی نشان داده است که داغ شدن نشاسته در روغن منجر به افزایش درصد سرطان زائی آن می شود، پس ته دیگ (اعم از برنج، سیب زمینی، نان) نشاسته ای است که در روغن داغ می شود و به ایجاد سرطان کمک زیادی خواهد نمود. مثالهای دیگر در این مورد شامل چپیس، سیب زمینی سرخ کرده، زولبیا و بامیه می باشند.