با افزایش سن، دندانها درخشش و سفیدی خود را به ناچار از دست خواهند داد. خوشبختانه راه های ساده ای برای برگرداندن  حالت مرواریدی دندانها وجود دارد.

تغذیه سالم برای داشتن دندان های سفیدتر

خوراکی های ترد و تازه به عنوان پاک کننده های دندان شناخته شده اند. از سیب به عنوان مسواک طبیعی یاد می شود. حتی می توان  هنگامی که دسترسی به مسواک وجود ندارد با خوردن سیب دندان ها را تمیز کرد. هویج و کرفس خام نیز خاصیت پاک کنندگی مشابه سیب دارند. این گونه میوه ها وسبزیجات به شوینده ها معروف هستند. چون با داشتن لبه های سخت مانند یک شوینده باعث از بین رفتن باکتری ها از روی دندان می شوند.هنگامی که پس از صرف غذا دسترسی به مسواک برای شستشوی دندان ها ندارید، سعی کنید از این میوه و سبزیجات در انتهای وعده غذایی خود استفاده کنید.

کلسیم دریافت کنید

شاید این موضوع برای بسیاری غافلگیرکننده باشد. اما پنیر نیز در سفید شدن دندان ها تاثیر بسزایی دارد. اگرچه پنیر ها عموما چاق کننده هستند، اما سرعت خنثی سازی اسیدها را افزایش داده و در نتیجه باعث کمتر شدن آسیب رسانی به مینای دندان می شود. و کم شدن آسیب مینای دندان به معنی کاهش تغییر رنگ دندان است.  به علاوه پنیر کلسیم زیادی دارد که باعث استحکام استخوان ها و دندان ها می شود.  می توان به جای پنیر که بسیار چرب است، از شیر و ماست کم چرب که مانند پنیر دارای کلسیم و فسفر فراوان برای خنثی سازی اسید های داخل دهان، استفاده کرد.

لکه ها را پاکسازی کنید

آب نه تنها برای سلامتی عمومی ضروری است، بلکه برای سلامت دهان و دندان نیز الزامی است. آب به عنوان یک شوینده طبیعی قوی عمل کرده و باکتری ها و ذرات غذای باقی مانده روی دندان را از بین می برد. بنابراین سعی کنی پس از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید.

خنثی کردن اسیدها

جویدن آدامس برای حفظ لبخند با دندانهای سفید بسیار مفید است. جویدن آدامس به ازبین رفتن باقی مانده های غذا از روی دندان کمک کرده و باعث بیشتر شدن تولید بزاق دهان شده که این امر باعث خنثی شدن محیط دهان و آسیب نرساندن اسیدها به مینای دندان می شود. مطمئن باشید که آدامس شما بدون قند است.  حتی بهتر است از آدامس های دارای سفید کننده دندان استفاده کنید.

ترک سیگار

انتخاب سبک زندگی تاثیر زیادی روی سلامت دندان ها دارد. کشیدن سیگار یکی از بزرگترین علل پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها است. نیکوتین و قطران موجود در سیگار باعث زرد شدن دندان ها در مدت زمان کوتاهی شده و حتی کشیدن طولانی مدت آن  باعث قهوه ای رنگ شدن دندان ها می شود. برای جلوگیری از این اتفاق راه کار ساده ای وجود دارد: ترک سیگار.

تعویض به موقع مسواک

مسواک شما تاثیر زیادی در سفید و درخشان ماندن دندان ها دارد. هر 2 تا 3 ماه یک بار مسواک خود را با یک مسواک جدید جایگزین کنید. در غیر این صورت مسواک قدیمی تنها کاری که انجام میدهد، انتقال باکتری به داخل دهان است.

نخ دندان

کشیدن نخ دندان، ذرات ریز باقی مانده در لابه لای دندان هارا  خارج کرده و لبخند شما را زیباتر و درخشان تر خواهد کرد. کشیدن مداوم نخ دندان نه تنها باعث سلامت لثه ها خواهد شد، به علاوه سفیدی و درخشش دندان ها را نیز به ارمغان خواهد آورد.

دندانپزشک

مراجعه منظم حداقل دو بار در سال به دندانپزشک، به حفظ سلامت لثه و دندان ها کمک بسزایی می کند.  دندانپزشکان با استفاده از دستگاه هایی هوا و آب را با فشار زیاد روی دندان گرفته و همراهی این تکنیک با پودر سفیدکننده، جرم را از روی دندان پاک کرده و دندان را به رنگ اولیه خود باز می گرداند.

نکته آخر

مواد غذایی تیره عامل مهمی در تغییر رنگ دندان ها هستند. نوشیدنی هایی همچون چای، قهوه، سرکه بالزامیک و شراب قرمز در این دسته قرار می گیرند. ساده ترین کار، پرهیز از مصرف این دسته از مواد غذایی است. اما در صورت مصرف بهتر است پس از آن یک لیوان آب نوشید که ذرات باقی مانده آنها از روی دندانها شسته شود.