وجود آثار کبودی روی صورت، بازو، زانو و هر نقطه دیگری از بدن ناراحت کننده است. برخی از آنها جدی نبوده و از بین بردن آنها موضوع قابل توجهی است. کبودی در اثر آسیب و کوفتگی بدن ایجاد می شود به این صورت که رگ های نازک خونی پاره شده و خون زیر پوست جمع می شود و رنگ پوست را تغییر داده و باعث درد می شود. برخی کبودی ها ممکن است ناشی از کمبود مواد مغذی، استفاده از داروهای خاص یا اختلالاتی که منجر به خونریزی می شود، باشد. زنان به طور معمول بیشتر از مردان دچار کبودی می شوند. اگر می خواهید آثار کبودی را به سرعت از روی پوست خود رفع کنید، راه کار های طبیعی زیادی وجود دارد که سخت نیست و در همه خانه ها یافت می شود.

چقدر طول می کشد تا کبودی رفع شود؟

اگر به دنبال از بین بردن کبودی در کمتر از 24 ساعت هستید باید گفت امری غیر ممکن است. به طور معمول حدود دو یا سه هفته طول می کشد تا کبودی حاصل از آسیب و کوفتگی بهبود یابد. گاهی بسته به شدت حادثه ممکن است ماه ها طول بکشد. اما اگر درمان های گفته شده در این مطلب را به کار ببرید، این مدت کاهش یافته و زودتر بهبود یابد.

راه های طبیعی برای بهبود کبودی

1-گرم و سرد

بیشتر افراد برای درمان کبودی از کمپرس یخ در 24 ساعت اول حادثه استفاده می کنند. البته سعی کنید یخ را در حوله یا کیسه پلاستیکی قرار دهید تا به طور مستقیم با پوست در تماس نباشد. کمپرس یخ می تواند تورم را کاهش دهد. همچنین هرگونه درد و التهاب را نیز کنترل می کند. پس از یک یا دو روز می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید.

2-قرار دادن در ارتفاع

یکی دیگر از راه های درمان کبودی، در ارتفاع قرار دادن عضو کبود شده است. مثلا اگر پاها دچار کبودی شدند، بهتر است دراز کشیده و پاها را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. این کار باعث می شود خون با فشار کمتری وارد ناحیه آسیب دیده شده و از رگ های پاره شده خارج شود.

3-غذاهایی برای بهبود کبودی

 همانطور که درمان های خارجی زیادی برای رفع کبودی وجود دارد، درمان درونی آن نیز به همان اندازه مهم است و گاهی حتی مهم تر از درمان موضعی کبودی به شمار می رود. اگر می خواهید کبودی زودتر بهبود پیدا کند و یا کمتر دچار کبودی شوید، می توانید از برخی مواد غذایی نیز استفاده کنید اسن مواد غذایی شامل سبزیجات مانند کلم، کلم بروکلی و اسفناج ویتامین K بدن را که برای انعقاد خون و کاهش خونریزی مفید است را تامین می کند. بنابراین کمبود ویتامینK به عنوان دلیلی برای حساسیت بدن نسبت به ضربه و سریع کبود شدن است. همچنین مصرف بیشتر مرکبات که حاوی ویتامین C هستند، می تواند التیام زخم را سرعت بخشد. همچنین واکنش های شیمیایی که منجر به بهبود زخم می شود، برای افزایش زینک دریافتی بدن، گوشت گوساله، تخمه کدو حلوایی و اسفناج را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.

4-غذاهای منع شده

بهبود کبودی فقط بسته به اضافه کردن مواد غذایی به رژیم غذایی شما نیست، بلکه غذاهایی که از رژیم حذف می کنیم نیز می تواند موثر باشد. شکر باعث افزایش التهاب شده و از بهبود جلوگیری می کند. غذاهای سرشار از اسیدهای چرب اشباع، باعث تاخیر در بازسازی پوست می شود.

5-روغن ها

روغن بنفشه یک ضد التهاب بسیار قوی است که آن را به یکی از بهترین درمان های کبودی تبدیل کرده است. سه بار در روز روغن بنفشه را روی کبودی ماساژ دهید. اگر کبودی روی صورت ایجاد شده، ابتدا روغن بنفشه را روی بدن تست حساسیت کنید.

6-ویتامین C

ویتامینC یک آنتی اکسیدان است که به کلاژن سازی که ماده ای ضروری برای بازسازی است، کمک می کند. افرادی که به راحتی کبود می شوند، معمولا ویتامین C کمی دارند. استفاده از قرص های مکمل این ویتامین می تواند در بهبود سریعتر کبودی موثر باشد.

7-خمیر دندان

خمیر دندان های طبیعی که دارای روغن نعنا هستند، می توانند گردش خون را افزایش داده و باعث بهبود نقطه کبودی شود.