teth2

با توجه به ساختمان دندان ها ٬ لثه در قسمت ریشه دندان و مینای دندان در بالا ( قسمت تاج دندان ) به خوبی از نفوذ تحریکات به بافت زنده دندان یعنی عاج دندان جلوگیری می نمایند . در زیر مینای دندان عاج دندان از مجاری لانه زنبوری شکلی تشکیل شده که مایع داخل آنها مستقیما با مغز و عصب دندان در ارتباط است .

با رسوب کلسیم توسط بزاق دهان ٬ بر روی مینای دندان ها بطور طبیعی این مجاری بسته می مانند اما زمانی که لثه ها و محافظ ریشه دندان ( سمان ) یا مینای دندان ها آسیب ببینند انتهای این مجاری باز شده و کمترین تغییرات دمایی موجب جابجایی و حرکت سریع مایع درون آنها شده ٬ این تحریک موجب تیر کشیدن دندان می شود .از اینرو فرد پس از نوشیدن مایعات سرد یا جریان یافتن هوای سرد بر روی دندانها حساسیت شدیدی در آنها احساس می نماید که حس پدیدار شده و حتی می تواند ادامه مسواک زدن را نیز دچار مشکل می نماید .

عوامل موثر در آسیب رسیدن به لثه و مینای دندان :

● مصرف زیاد غذاهای اسیدی ( مواد بسیار ترش )

● مسواک زدن غیر اصولی و شدید بخصوص مسواک زدن با مسواک های زبر

● استفاده بیش ازحد و طولانی مدت از خمیردندان هایی که به منظور سفید کردن ٬ از بین بردن جرم دندان یا برای مصرف افراد سیگاری در داروخانه ها به فروش می رسند

● دندان قروچه ٬ شکستگی یا ایجاد ترک بر روی دندان ها و نیز کنده شدن موادی که دندان با آن پرشده

توصیه های لازم جهت پیشگیری و جلوگیری از آسیب رسیدن به دندان ها :

● روزانه دو بار و هر بار ۵ دقیقه توسط یک مسواک نرم و با کیفیت دندان ها را مسواک بزنید . جهت اطلاع از نوع مناسب مسواک و روش صحیح مسواک زدن می توانید از دندان پزشک متخصص کمک بگیرید . اما توصیه می شود ابتدا با زاویه ۴۵ درجه سطح بیرونی دندانها را به آرامی و با دو حرکت بالا و پایین و حرکت به طرفین مسواک بزنید این کار موجب می شود تا حد امکان داخل شیار ها و سطح خارجی دندان ها کاملا تمیز شود سپس سطح داخلی و روی دندان ها را به همان ترتیب که ذکر شد تمیز نمایید .در انتها نیز روی زبان را پاک کنید و توجه داشته باشید مسواک زدن آرام و طولانی مدت ( ۳ تا ۵ دقیقه ) بسیار مناسبتر از مسواک زدن سریع با استفاده از مسواکی زبر می باشد .

● استفاده از نخ دندان روشی مناسب جهت تمیز نمودن شیار ها و فواصل بین دندانی می باشد

● از مهمترین نکات لازم جهت مسواک زدن انتخاب خمیر دندانی مناسب می باشد لذا خمیر دندان های ضد حساسیت برای این منظور توصیه می شوند .

● هرگز جهت خارج نمودن بقایای غذا ها از اجسام تیز یا فلزی استفاده نکنید زیرا این اجسام به شدت به مینای دندان آسیب وارد می کنند .

● از دهان شویه مناسب استفاده نمایید