مو یکی از ضمائم پوست است که از دو قسمت تشکیل یافته است. قسمتی از آن که دیده می شود، از سلول های مرده به وجود آمده و قسمت دیگر و پیاز مو نام دارد که سلولهای زنده و فعالی را داراست. تمام سطح بدن بجز کف دستها و پاها، لبها و سطوح تا شونده انگشتان، از مو پوشیده است. به طور متوسط، یک انسان بالغ در حدود 100000 تار مو بر روی سر دارد که هر تار مو بین دو تا ده سال عمر می کند و رشد آن به طور معمول 33% میلیمتر در روز و یا 10 تا 12 سانتی متر در سال است. ممکن است روزانه 20 تا 100 تار مو بریزد، که این ارقام در نژادها، جنسیتها و سنین مختلف یکسان نیست. توارث، نوع غذا، میزان رطوبت، پروتئین و چربی از عواملی هستند که در سلامت مو نقش حیاتی دارند.

ناراحتیهای عصبی، نگرانی، دلواپسی، اندوه، کم خوابی و یا بد خوابی نیز سلامت موها را به خطر می اندازد و رشد آنها را متوقف می کند. در این هنگام، موها علاوه بر توقف رشد، دچار ریزش نیز می شوند. بنابراین اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید، خوب غذا بخورید و غم و غصه و نگرانی را به خود راه ندهید. خوردن شیرینی، نوشابه های گازدار، قند و شکر را نیز به حداقل برسانید. بروس های نایلونی را کنار بگذارید، زیرا این گونه بروس ها سبب موخوره می شوند. به جای بروس های نایلونی، از نوع مویی آن استفاده کنید. بعضی آنتی بیوتیک ها اثر بدی روی موها دارند. اگر ناگزیر از خوردن این گونه داروها هستید: روزی یک فنجان مالت در برنامه غذایی تان بگنجانید تا به این وسیله باکتری های مفید به بدن برسند و آنتی بیوتیک ها نتواند به پوست و مو زیان برسانند.

موهای شما به هر رنگ و از هر جنس که باشد، نیاز به تغذیه و مراقبت دارد. یک برنامه درست غذایی که به اندازه کافی ویتامین های گروه B و نیز A و C و همین طور کلسیم، آهن، مس و یُد داشته باشد، سبب می شود که موها زیبا بمانند و با مشکل روبرو نشوند. از املاحی که در سالم سازی و رشد موها موثر است، ید از اهمیت بیشتری برخوردار است و کمی آن بیش از عناصر دیگر به مو آسیب می رساند. ید افزون بر ارزشی که برای غده تیروئید دارد، در گردش خون پوست سر نیز نقش اساسی دارد و اگر به اندازه لازم به بدن نرسد، موها کدر، مرده و دچار ریزش می شوند. بیماریها اثر فوری روی پوست، مو، ناخن و دندان دارند؛ به محض اینکه احساس بیماری کنید، آثار آن را به شکل بارزی در پوست، مو ناخن و دندانهایتان خواهید یافت. در هنگام بیماری پوست شادابی اش را از دست می دهد، موها دچار ریزش می شود، ناخنها می شکند و دندانها فاسد می گردد. دلیل بروز این عوارض، تغذیه بد و نرسیدن مواد غذایی لازم و کافی به بدن است، زیرا به هنگام بیماری تغذیه به خوبی انجام نمی شود و بدن نمی تواند تمام مواد خوب و لازم را جذب کند.

میوه ها، سبزیهای تازه و خام، ماهی تازه، جگر، روغن های گیاهی مانند : روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت از غذاهای بسیار مفیدی هستند که به رشد و سلامت موها کمک می کنند. تمرین بسیار ساده و در عین حال موثر برای تسریع گردش خون در پوست سر این است که به پشت بخوابید، روی شانه ها آرنجها تکیه کنید و سر روی زمین قرار گیرد. هنگام انجام این تمرین پاها را راست نگه دارید و زانوها را خم نکنید.