طب گیاهی یکی از روش های درمانی جایگزین است که شامل استفاده از گیاهان و عصاره آنها می شود. این در واقع یکی از گزینه های موثر و ایمن ترین نوع درمان است و از جانب پزشکان طب سنتی در سطح جهان توصیه می شود.

طب گیاهی یکی از انواع طب جایگزین بشمار می آید و یک جایگزین محبوب برای طب سنتی است که برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله برخی از فواید این گیاه را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

داروهای گیاهی و شیوه های درمانی آن در واقع مزایای بسیاری دارند که مهم ترین آن عدم دخالت در روند طبیعی درمان توسط بدن است. از طب گیاهی می توان برای درمان بیماری های ساده نظیر سرماخودگی و یا حتی نوع پیچیده آن نظیر سرطان یا دیابت استفاده کرد.

درمان طبیعی

همانطور که قبلا اشاره شد طب گیاهی در روند طبیعی درمان بدن مانع ایجاد نمی کند. در مقابل ، آن مکانیسم بدن را از نظر بیولوژیکی افزایش می دهد که در واقع باعث تسریع در روند بهبودی خواهد شد. بسیاری از گیاهان کار را با تحریک غدد مختلف آغاز می کنند بگونه ای که هورمون های مناسب فعال می شوند. این هورمون ها سیگنال هایی به قسمت های فیزیولوژی مرتبط بدن ارسال می کنند و با القا و مهار فرآیند های بیولوژیکی خاص درمان را سبب می شوند.

مزایای مداوم

بسیاری از داروهای گیاهی با دستورالعمل خاص در مورد رژیم غذایی ، استراحت و تمرینات همراه هستند که موجب افزایش قدرت بدن و آماده سازی آن برای مقابله با بیماری ها می شود. تغییرات غذایی و در نهایت شیوه زندگی بیمار باید یک ریتم سالمی را طی کند و پس از مدتی این تغییرات تبدیل به یک عادت می شوند که احتمال وقوع بیماری در آینده را تا حدود زیادی کاهش می دهند.

بهبود سیستم ایمنی

با توجه به روند ترمیم طبیعی بدن و اصلاح عادات بد که ممکن است منجر به بیماری شود گیاهان سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و این به نوبه خود سبب تقویت دفاع طبیعی بدن در مقابل عوامل بیماری زا که مسئول اصلی بروز بیماری و عفونت ها هستند می شود.

سوخت و ساز بدن و تغذیه

یک سیستم ایمنی قوی و یک رژیم غذایی مناسب در بهبود سوخت و ساز بدن موثر هستند که این امر به نوبه خود سبب جذب مواد مغذی موجود در رژیم غذایی می شود. به همین علت بسیاری از پزشکان رژیم درمان گیاهی را محدود یا منع می کنند و یا حتی مصرف تنقلات و مواد غذایی بیش از حد چرب یا حاوی محرک کافئین را منع می کنند. از جمله علل آن می توان گفت که تنقلات ارزش غذایی کمی دارند و ممکن است با داروها تداخل داشته باشند. در حقیقت مصرف این مواد غذایی اثربخشی گیاهان دارویی را کاهش می دهد. پس از این رو هردو را باید محدود کرد و یا بطور کلی حذف نمود.

عوارض جانبی

اگرچه این حرف درست نیست که عوارض جانبی و آلرژی در حین مصرف گیاهان دارویی بروز پیدا نمی کند. فرآیند درمان طبیعی است اما موارد منع مصرف در صورت بروز آلرژی وجود دارد. به همین علت مصرف آنها باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد تا از بروز عوارض جانبی ناخوشایند جلوگیری کند زیرا گاهی با ناراحتی های گوارشی همراه خواهد بود که سبب مسمومیت یا مرگ فرد می شوند.