‏یکی از غده های مهم بدن، تیروئید است که در جلوی گردن قرار دارد و روی تمام اعمال بدن اثر می گذارد. این غده متابولیسم و سوخت و ساز تمام سلول ها را تنظیم می کند. از بیماری های غده تیروئید کم کاری و تنبلی این غده می باشد که هیپوتیروئیدی نامیده می شود. این بیماری مخصوصا در بین خانم ها شایع است.

‏علل بیماری

‏در قدیم دلیل این بیماری کمبود ید در غذاها بود. زیرا ید در بدن با آمینو اسید تایروسین ترکیب شده و تولید هورمون تایروکسین می کند و اگر ید در غذا کم بوده و به بدن نرسد، غده تیروئید ورم کرده و بزرگ می شود که آن را گواتر می نامند. در حال حاضر کمبود پل وجود ندارد زیرا یا به نمک اضافه می شود.

‏بعضی اوقات علت بیماری یا عارضه گواتر مصرف زیاد غذاهای ضد تیروئید می باشد. این غذاها عبارتند از کلم پیچ، شلغم، خردل،گز روغنی، لوبیای سویا، هسته کاج، ارزن و بادام زمینی. گرچه ماده ای که باعث بیماری گواتر می شود در اثر پختن از بین می رود ولی به هر حال نباید از ا ین مواد زیاد مصرف ‏کرد. علت دیگر بیماری گواتر سیستم ایمنی بدن است که برضد خود وارد عمل ‏می شود.

‏تشخیص بیماری

‏مقدار هورمون غده تیروئید با آزمایش خون معلوم می شود. اگر تغییرات در هورمون تیروئید جزیی باشد، معمولا آزمایش خون آن را نشان نمی دهد؛ همچنین ممکن است با وجود برخی از علا‏ئم کم کاری تیروئید، در آزمایش خون دیده نشود که معمولا پزشکان در این گونه موارد به آزمایش اطمینان می کنند.