خواص فیزیکی ژله رویال

ژله رویال ماده ای است ژلاتینی سفید رنگ مایل به زرد روشن، کلوئیدی و چسبناک در آب حل شده و کمی کف تولید می کند آن دارای خاصیت اسیدی است ph. آن 5/3 الی 5/4 و وزن مخصوص آن حدود 1/1 است.

خواص شیمیایی ژله رویال

تجزیه شیمیایی ژله رویال نشان می دهد که این ماده دارای 66 درصد آب، 34/12 درصد پروتئین، 36/5 درصد چربی، 5/12 درصد مواد احیا کننده، 82 درصد خاکستر و 8/2 درصد مواد مشخص نشده این ماده دارای انواع ویتامین های (گروه B ) قندها، استرولها، تعدادی از اسیدهای چرب و آنتی بیوتیک است. از آنجا که شاهنگبین یک ماده غذایی است، این منطقی به نظر می رسد که حاوی آنتی بیوتیک نیز باشد.

خواص درمانی ژله رویال

ژله رویال سالها یک ماده اعجاب انگیز و معجزه آسا تلقی می شده است. از سال 1852 این ماده مورد مطالعات وسیعی قرار گرفته است. همچنین ژله رویال به وسیله بعضی از اشخاص ایده آلیس بعنوان درمان هر درد بشدت مورد تبلیغ واقع شده است. این ماده را که به شیر زنبورد هم معروف است با بعضی کرمها و روغنها مخلوط کرده اند و به عنوان دارو و شیر زیبایی مورد استفاده قرار داده اند متخصصین زنبور شناسی ثابت کرده اند که ژله رویال میکروب کش و ضد عفونی کننده است. به همین جهت است که برای مدت طولانی سالم می ماند.

در سال 1935 «هانری، هیل» در آن هورمونی به نام Gomadotropic Hormone پیدا نمودند که تقویت کننده غده های جنسی است. لذا خورنده آن علاوه بر اینکه بنیه اش تقویت می شود، و دارای طول عمر می گردد، از نظر جنسی هم تا مدت طولانی قوای خود را حفظ می نماید.

در سال 1955 «ویلون» طی تحقیقاتی ثابت نمود که به وسیله ژله رویال می توان امراض عصبی را درمان نمود و نارسایی های قلب را برطرف کرد. در آمریکا نیز دانشمندان در حال مطالعه بر روی تأثیر ژله رویال در درمان سرطان هستند. اطباء متفق القولند که ژله رویال به علت داشتن ویتامین، هورمون و املاح معدنی برای انسان بسیار مفید است. منتهی در خوردن آن نباید افراط نمود زیرا ممکن است عوارض نامطلوبی از قبیل hypervitrminosis  (اختلالات ناشی از زیادی ویتامین) و حتی مسمومیت ایجاد نماید. بنابراین تجویز آن باید به دستور متخصص باشد. عده ای از دانشمندان ژله رویال را برای افزایش طول عمر انسان توصیه می کنند. دکتر هورو دانشمند فرانسوی عقیده دارد فرآورده هایی که از ژله رویال، عسل و گرده (pollen) به دست می آید یک داروی عالی برای پیشگیری موقت پیری زودرس هستند.

استفاده اصلی ژله رویال در مصارف آرایشی است. کرم هایی که با ژله رویال مخلوط می گردند اثر فوق العاده ای روی پوست می گذارند.

سایر خواص درمانی آن عبارتند از : محرک عمومی، تنظیم کننده متابولیسم، پیشگیری کننده از تمام بیماریهای عفونی، تقویت کننده، ضد کم خونی، تنظیم کننده فشارخون، نیرو بخش و طراوت بخش و تقویت کننده نیروی جنسی.