جراحی زیبایی پلک

این نوع از جراحی زیبایی برای از بین بردن چربی و پوست های اضافه ی پلک و بمنظور درمان پف چشم و افتادگی پلک استفاده می شود. در این مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد جنبه های مختلف این جراحی از جمله روش ، هزینه آن ، فواید و عوارض جانبی آن بحث کنیم.

این نوع از جراحی زیبایی برای از بین بردن پوست و چربی از پلک ها و به منظور زیبا و جوان تر بنظر رسیدن صورت انجام می گیرد. اکثرا افراد مبتلا به افتادگی پلک بالا از این جراحی بهره مند می شوند. همچنین برای چشمان پف کرده نیز مفید بنظر می رسد. بخاطر داشته باشید که علت پف چشم و افتادگی پلک می تواند افزایش سن باشد. افزایش سن باعث می شود که پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد و به همین دلیل شل می شود که این امر منجر به ظهور خطوط ریز و چین و چروک می شود.

روش جراحی

این عمل بطور کلی تحت یک بی حسی موضعی انجام می گیرد البته گاهی اوقات بیهوشی عمومی نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این جراحی حدودا 1 تا 3 ساعت زمان می برد. جراح معمولا یک برش در امتداد چین پلک بالایی می دهد و برای پلک پایین برش دقیقا در زیر مژگان انجام می گیرد. این برش گاهی اوقات می تواند به گوشه بیرونی چشم نیز برسد. پس از برش بافت های چربی اضافی و عضلات از پلک حذف می شوند. ( خارج می شوند) اما پوست اضافه تنها زمانیکه ضروری است حذف می شود. همچنین به جای استفاده از این روش، فرد می تواند جراحیپلک با لیزر را انتخاب نماید. انجام جراحی پلک با استفاده از لیزر در مقایسه با نوع برشی آن خونریزی و تورم کمتری را در ناحیه مورد نظر ایجاد می کند.

مراقبت بعد از عمل

بعد از عمل جراحی باید اقدامات احتیاطی خاصی را برای اطمینان از تسریع در بهبودی انجام دهید. بطور کلی بعد از جراحی در اطراف بخیه ها تورم و قرمزی مشاهده می شود اما زمانیکه پزشک بخیه ها را کشید کبودی و تورم به آرامی کاهش می یابد. در این میان ، فرد باید به شدت به دستورالعمل های داده شده توسط پزشک عمل نماید. چشم ها باید به روش توصیه شده توسط جراح تمیز شوند و همچنین باید از استفاده از لنز و مواد آرایشی در طی این دوران اجتناب شود.

با اجازه جراح برای کاهش التهاب و تورم کمپرس سرد توصیه می شود همچنین استفاده از قطره چشمی برای جلوگیری از خشک شدن چشم توصیه می شود. برای تسریع در روند درمان پماد تجویز شده را بطور منظم بر روی بخیه ها بمالید. به یاد داشته باشید که در هفته اول پس از عمل باید از انجام فعالیت هایی نظیر تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر اجتناب ورزید.

دوران نقاهت

هرچند که بخیه در عرض یک هفته برداشته می شود اما بهبودی ناحیه مورد نظر می تواند چندین هفته زمان ببرد. کبودی و قرمزی معمولا به مدت 10 روز باقی می مانند سپس بتدریج فروکش می کنند. در طی این مدت باید از انجام فعالیت هایی که به چشم فشار می آورند ، خودداری نمایند. اگر دستورالعمل های پزشک معالج در مورد مراقبت از چشم پس از عمل بدرستی دنبال شود ، می توان بهبودی سریع تر را انتظار داشت. با مراقبت از چشم و استراحت کافی فرد می تواند 10 روز پس از عمل فعالیت های روزانه خود را از سر گیرد.

عوارض

شایع ترین عوارض این عمل جراحی قرمزی ، تورم ، کبودی ، اشک بیش از حد ، سوزش و خارش چشم است. در برخی از افراد خشکی چشم ، دو بینی یا تاری دید و افزایش حساسیت نسبت به نور نیز مشاهده شده است. علاوه بر این مشکل در بستن چشم ها در حین خواب و اکتروپیون ( نوعی بیماری که در آن پلک پایین به سمت بیرون متمایل می شود.) نیز بطور نادر در میان بیماران مشاهده شده است. عوارض محتمل دیگر شامل زخم و عفونت می شود.

هزینه این جراحی نیز همانند دیگر جراحی های زیبایی ، بسیار است بطوریکه بهتر است قبل از تصمیم گیری قطعی در رابطه با انجام آن با پزشک متخصص مشورت نمایید.