نوعی بیماری است که در غده ی تیروئید سلول ها به صورت غیر طبیعی رشد می کنند. غده ی تیروئید پروانه شکل است و در جلوی گردن قرار دارد و هورمون هایی تولید می کند که میزان مصرف انرژی در بدن را تنظیم می کند و کمک می کند تا بدن شما به صورت نرمال کار کند.

سرطان تیروئید نوعی نادر از سرطان است که این نوع سرطان به سرعت شناسایی شده و درمان می گردد. البته ممکن است پس از سال ها ، مجدد برگردد.

متخصصان نمی دانند که علت ایجاد سرطان تیروئید دقیقا چیست اما به نظر می رسد که تغییرات در DNA سلول ها باعث شکل گیری سرطان تیروئید می شود. این تغییرات جز مواردی است که ارثی بوده و در سنین بالاتر خود را نشان داده است.

همچنین خطر ابتلا به سرطان تیروئید در افرادی که در معرض اشعه قرار دارند، بیشتر است. البته در نظر داشته باشید که عکس برداری با اشعه از دندان امکان سرطان را افزایش نمی دهد اما اگر در گذشته پرتو درمانی در ناحیه سر، گردن، قفسه سینه داشته اید ( به خصوص در دوران کودکی) امکان ابتلا به سرطان تیروئید بیشتر است.

سرطان تیروئید ممکن است علائم زیر را به همراه داشته باشد: شایع ترین علامت آن، بروز یک توده و یا تورم در ناحیه گردن است. گاهی اوقات ممکن است در ناحیه گردن و گوش، درد احساس شود. ممکن است مشکل بلع وجود داشته باشد. احتمال مشکل تنفسی و خس خس در ناحیه سینه وجود دارد. صدا ممکن است کلفت شده باشد. ممکن است سرفه های مکرر وجود داشته باشد که به علت سرماخوردگی نیست. بعضی افراد ممکن است علائمی نداشته باشند اما پزشک آن ها یک توده در ناحیه گردن از طریق آزمایش فیزیکی ناحیه گردن پیدا کند.

اگر در ناحیه گردن، توده ای یافت شود پزشک نمونه برداری انجام می دهد تا سلول های سرطانی را بررسی کند. نحوه نمونه گیری بدین شکل است که بخش کوچکی از بافت تیروئید با سوزن برداشته می شود و مورد آزمایش قرار می گیرد.

گاهی اوقات نتیجه ی نمونه برداری، دقیق مشخص نیست و بیمار مجبور به برداشتن تمام یا بخشی از این توده می شود تا منجر به سرطان نشود.