ماساژ درمانی آنطور که بسیاری از ما می دانیم ، درمانی موثر برای درد ماهیچه ها و بهبود جریان خون محسوب می شود . اما آیا می دانستید این نوع از درمان یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش استرس می باشد ؟ امروزه تکنیک های ماساژ زیادی توسط متخصصان برای شکست مشکلاتی از قبیل فیبرومیالژیا ، اضطراب و آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد. ماساژ سوئدی ، ماساژ ورزشی و بازتاب شناسی نمونه ای از این تکنیک ها هستند .

حقایقی درباره ی ماساژ درمانی محبوبیت ماساژ درمانی با سرعت زیادی رو به رشد است و همه ساله استفاده از این تکنیک به میزان 27 درصد افزایش می یابد. آمار ها نشان می دهد حدود سیصد تا سیصد و پنجاه هزار متخصص ماساژ درمانی در آمریکا در حال تحصیل و فعالیت می باشند . در حال حاضر بیش از دویست و پنجاه نوع ماساژ در سراسر دنیا ارائه می شود . انواع ماساژها بسته به هدف شخص ، خدمات متفاوتی را ارائه می دهند ، اما اصول و قوانین مشترکی نیز دارند. بیش از 91 درصد از افرادی که از ماساژ درمانی استفاده می کنند ، خواص آن در کاهش درد را تایید می نمایند . همچنین استفاده از ماساژ درمانی برای کاهش استرس و خستگی بسیار متداول است .

ماساژ درمانی چیست ماساژ در واقع به ایجاد تغییرات با دست در ساختار نرم بدن انسان ( شامل ماهیچه ها ، بافت همبند ، تاندون ها و رباط ) گفته می شود . روش های مختلف ماساژ برای هزاران سال در سراسر جهان ، هم برای موارد جسمی و هم روحی ، مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه اما علم ، فواید ماساژ درمانی در بهبود عملکرد غدد لنفاوی ، ایجاد تعادل در تولید هورمون ها و پیشگیری از جراحات را ثابت کرده است.

تاریخچه ای کوتاه از ماساژ درمانی در طول تاریخ ، از ماساژ برای بازگرداندن انرژی ، کاهش درد و کنترل استرس استفاده می کردند . اولین سابقه ی ثبت شده ی استفاده از ماساژ به 3000 سال قبل و طب سنتی چین باز می گردد و امروزه آن را به عنوان یکی از ماندگارترین هنرهای درمانی در نظر می گیرند.

بسیاری از تاثیرگذارترین فرهنگ ها در دنیا روش ها و تکنیک های خاص خود را در ماساژ درمانی ارائه می دهند که تمامی این تکنیک ها از نسلی به نسل دیگر در این جوامع انتقال یافته است . از جمله ی این فرهنگ ها می توان به یونان باستان ، هندوها ، پارس ها ، مصری ها ، تایلندی ها ، چینی ها و ژاپنی ها اشاره کرد.

ماساژ ، بسته به هدفی که از آن انتظار دارید و شخص ماساژ دهنده ، ممکن است معانی مختلفی داشته باشد. گفته می شود اولین بار کلمه ی ماساژ "massage" توسط فرانسوی ها برای این هنر شفابخش برگزیده شد . آنها معتقد بودند اصطکاک و فشار در بخش های مشخصی از بدن فواید بسیاری را به همراه دارد ، حتی اگر شخص ماساژ گیرنده احساس راحتی چندانی در طول ماساژ درمانی نداشته باشد .

در غرب اما ، استفاده از تکنینک ماساژ در دهه ی 1930 رواج یافت . بقراط هم در نوشته های خود از فواید استفاده از تکنیک اصطکاک و فشار برای درمان درد مفاصل و مشکلات گردش خون گفته است .

یکی دیگر از بزرگترین جوامع اثرگذار در این نوع از طب کشور چین می باشد. در متون پزشکی مربوط به چین باستان بارها به فواید ماساژدرمانی و تاثیر آن بر کاهش درد و بهبود سطح انرژی ، اشاره شده است . در تاریخ پزشکی شرقی استفاده از ماساژ درمانی معمولا همراه روش های درمانی جامع مثل یوگا ، مدیتیشن ، طب سوزنی و تای چی ، برای حفظ سلامت کلی بدن توصیه شده است.