در این مطلب با دستگاه لیزر موهای زائد خانگی،کاهش خطر برای سرطان سینه و تاثیر لیزر بر روی تخمدان ها و رحم آشنا میشویم

لیزر نوری پر انرژی است و براساس طول موجی که دارد ، مولکول های خاصی را در بافت پوست تحت تاثیر قرار می دهد و حرارت ایجاد می کند. در واقع مکانیسم از بین رفتن موهای زائد با لیزر عبارت است از: تبدیل انرژی نورانی لیزر به انرژی حرارتی در فولیکول رنگی مو و سوختن دائمی سلول های زایا یا سلول های بنیادی فولیکول. لیزرهایی که برای درمان موهای زائد استفاده می شوند ، طول موج هایی دارند که روی ملانین یا رنگدانه موها تاثیر می گذارند ؛ به همین دلیل روی موهای سفید هیچ تاثیری ندارد. اگر لیزر موی زائد به وسیله متخصص انجام شود ، هیچ عارضه ای نخواهد داشت ؛ اما میزان پاسخ دهی این روش درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

هرچه پوست سفیدتر و موهای زائد ضخیم تر و مشکی تر باشد ، نتایج درمانی بهتر و دائمی تر خواهد بود.

گاهی افراد که پوست خیلی سفیدی دارند ، با یک جلسه درمانی از شر موهای زائد خلاص می شوند در حالی که برخی افراد حتی 10 جلسه لیزر موهای زائد را انجام می دهند ولی همچنان تعدادی وجود دارد.

ممکن است میزان پاسخ دهی خانم هایی که مشکل خورمونی دارند نیز به لیزر کمتر باشد ؛ زیرا به محض اینکه لیزر موهای زائد را کوچک و نازک می کند ، هورمون های مردانه اضافی که در بدن آن ها ترشح می شود ، موهای نازک را دوباره ضخیم می کند ؛ بنابراین برای افرادی که به درمان با لیزر موهای زائد مقاومت نشان می دهند ، حتما باید بررسی های هورمونی و درمان مناسب انجام شود ، اما حتی در این افراد نیز لیزر درمانی می تواند بسیار مفید باشد و مشکلات روانی و اجتماعی مربوط به موها زائد آن ها را به حداقل برساند.

انجام لیزر موی زائد در کسانی که پوست های سبزه دارند یا پوستشان را برنزه کرده اند ، ممنوع است.

زیرا این کار می تواند باعث سوختگی بسیار بدی شود و حتی جوشگاه ها و تغییر رنگ های دائمی در پوست ایجاد کند. دستگاه های لیزر خانگی معمولا انرژی زیادی تولید نمی کنند و نور آن ها لیزر نیست. این دستگاه ها ضمن اینکه آثار متوسطی دارند ، عوارض خاصی نیز ایجاد می کنند. مثلا می توانند در پوست های سبزه باعث سوختگی پوست و تغییرات رنگدانه ای شوند ؛ از طرفی چون انرژی این دستگاه ها اغلب برای از بین بردن دائمی موهای زائد کافی نیست و فقط رنگدانه موها را از بین می برد ، مو همچنان رشد می کند در این حالت لیزرهای خانگی باعث سفید شدن رنگ موهای زائد می شوند و استفاده از لیزرهای پرقدرت هم برای از بین بردن موهای زائد سفید نیز سودی نخواهد داشت. در مواردی مشاهده شده است که در اطراف جایی که لیزر موی زائد انجام می گیرد ، رشد موها بیشتر می شود و این حالت هنگام استفاده از لیزرهای خانگی بیشتر بروز می کند. بعضی افراد با موهای کرکی و بسیار کم روی صورت مراجعه و تقاضا می کنند از لیزر موی زائد برای از بین بردن این موها استفاده می شود، در حالی که موهای کرکی به دنبال انجام لیزر ضخیم تر می شوند و بهتر است آن ها را با روش هایی مانند بند انداختن ، اصلاح با تیغ ، اپیلاسیون و.... برداشت و با لیزر تحریکشان نکرد.

استفاده از لیزر حتی ممکن است باعث کاهش خطر بعضی از سرطان ها مانند سرطان پستان شود ؛ زیرا دیده شده است یکی از علل (ریز فاکتور) که در ایجاد سرطان پستان نقش دارد ، استفاده فراوان از مام ها و اسپری های ضد عرق است که در آن ها نمک های آلومینیومی وجود دارد. این مواد به خصوص بعد از اصلاح با تیغ که سطح پوست آزرده است ، به راحتی جذب پوست می شوند. مسلما کسانی که لیزر موی زائد انجام می دهند اصلاح با روش های دیگر را کنار خواهند گذاشت و آزردگی های پوستی آن ها به حداقل خواهد رسید و احتمالا استفاده از اسپری ها و محلول های ضد تعریق را نیز کم خواهند کرد ؛ بنابراین احتمال ابتلا به سرطان پستان هم ممکن است کاهش یابد.

نکته آخر این که هیچ ارتباطی بین لیزر درمانی و آسیب به ارگان های داخلی وجود ندارد. حتی کسانی که روی شکم یا ناحیه تناسلی شان لیزر انجام می دهند ، باید مطمئن باشند که این روش به هیچ عنوان روی تخمدان ها و رحم آن ها تاثیر سوئی ندارد زیرا فقط حدود نیم سانتی متر از آن از سطح پوست رد می شود و اثری روی بافت های زیرین ندارد.