امروزه سیستم های فرکشنال رادیو فرکوئنسی هم به عرصه درمانی وارد شده اند. این سیستم های فرکشنال تا حدی سیتم های رادیو فرکوئنسی را غیر وابسته به اپراتور می کنند. یعنی سیستم های کمی قدیمی تر که غیر فرکشنال هستند ، دسته ای دارند که باید توسط اپراتور بر روی پوست و ناحیه ای که قرار است درمان روی آن انجام شود (مثلا برای ذوب شدن چربی یا لیفتینگ پوست) ، هدایت شود و باید برای حرکت روی سطح با آن سری مخصوص ، زمان کافی نیز در نظر گرفته شود تا دمای بافت در آن ناحیه به درجه حرارت مطلوب برسد و این حرارت باعث تحریک کلاژن سازی شود. در این صورت اگر اپراتور به میزان کافی برای این کار زمان نگذارد ، بیمار نتیجه مطلوب را نمی گیرد.

به همین دلیل ما شاهد هستیم که در برخی از مراکز ، نتیجه درمان با رادیو فرکوئنسی خیلی خوب و در برخی مراکز دیگر ، خیلی بد یا معمولی است و این موضوع به نحوه کار نادرست اپراتور بر می گردد و ربطی به دستگاه ندارد.

این در حالی است که در روش فرکشنال ، همه چیز تنظیم شده است. زمان و مقدار تابش اشعه رادیو فرکوئنسی برای تحریک کلاژن سازی یا لیفتینگ مشخص است و نیازی هم به حرکت دست اپراتور در ناحیه مورد نظر نیست. با این حساب می توان به کسب نتیجه بهتر با استفاده از سیستم های فرکشنال رادیو فرکوئنسی امیدوارتر بود.

تفاوت سیستم های فرکشنال سوزنی و غیر سوزنی

سیستم های فرکشنال از انواع رادیو فرکوئنسی بای پلار هستند و خودشان شامل 2 نوع غیر سوزنی و سوزنی می شوند. معمولا استفاده از روش های غیر سوزنی درد کمتری دارد و روش های سوزنی هم بسته به نوع دستگاه می توانند خیلی دردناک یا با درد کمی همراه باشند. در روش سوزنی ، سوزن های استریل مخصوص هر فرد تا عمق مشخصی وارد پوست می شوند و با برقرار شدن جریان رادیو فرکوئنسی به مدت مشخص (مثلا 120 میلی ثانیه) ، افزایش حرارت در بافت انجام می شود و تحریک کلاژن سازی و جمع شدن بافت صورت می گیرد. چنین روشی می تواند برای بهبود وضعیت چین و چروک ها ، لیفتینگ پوست ، کاهش تعریق زیر بغل ، بهبود جوشگاه های ناشی از آکنه و جوان سازی پوست موثر باشد.