کرایوتراپی شامل استفاده از نیتروژن مایع یا شلاب کربن دی اکسید برای درمان آکنه است. این روش ها مفیدند اما به ظرف های نگهداری مخصوص نیاز دارند ؛ در نتیجه ، با به میدان آمدن درمان های جدیدتر ، محبوبیت آن ها رو به افول است. هدف کریوتراپی لایه برداری موضعی آن نواحی از پوست است که جوش ها در آن تراکم یافته اند.

بعضی از افراد حالت پوست خود را پس از این درمان بسیار دوست دارند ، اما در این روش خطر ماندن جای آکنه هست و نگهداری مواد نیز دشوار است ، به همین دلایل این روش نسبتا نامتداول است. نیتروژن مایع بسیار سرد است ؛ در واقع دمای آن -195 F است یعنی باید در ظرف مخصوصی نگهداری شود چون در دمای اتاق تبخیر می شود. معمولا دکتر نیتروژن مایع و شلاب کربن دی اکسید را به جوش های خاصی می زند. محل درمان بلافاصله سرخ و احتمالا کمی متورم می شود. این سرخی و تورم معمولا در هرجای پوست نیم ساعت تا یک ساعت یا یک روز می ماند.

بعد جوش خشک می شود و با آب شویی در طی چند روز پاک می شود. گاهی دکتر به منظور لایه برداری کلی ، یک لایه بسیار نازک کرایوژن به تمام صورت می زند. پوست معمولا سرخ می شود و بعد در طی هفته بعد پوسته می شود و می ریزد. گاهی فرآیند این نوع لایه برداری به آشکاری لایه برداری پوست نیست ، اما پوست صاف تر و لطیف تر می شود.

الکتروکوتری چیست؟

الکتروکوتری استفاده از یک جریان الکتریکی است که تبدیل به گرما می شود و از یک نوک ظریف عبور می کند. این روش در شرایط محدودی در درمان آکنه مفید است و زیاد استفاده نمی شود. گرمایی که مستقیما به ضایعه آکنه داده می شود پوست را لایه برداری می کند و باکتری ها را می کشد. این روش گاهی نیز برای باز کردن سفیدسرها به کار می رود تا بتوان محتوای آن را بیرون کشید و ضایعه را برطرف کرد. در این روش خطر ایجاد جای آکنه هست و به همین دلیل درمان اصلی آکنه به شمار نمی رود.