عطر از صدها سال پیش یکی از لوازم مهم آراستن بوده و در آن زمان از دو منبع گیاهی و حیوانی تهیه می شده است.

برای تهیه عطر از نوع گیاهی، از گلهای خوشبو استفاده می کرده اند. عطر نوع حیوانی، مشک و عنبر بوده است که هنوز هم مصرف آنها در پاره ای نقاط متداول است.

از قرن شانزدهم به بعد، تهیه عطر به شیوه تازه تری باب شد و مرکز تهیه عطر در آن زمان فرانسه بود که هنوز هم پس از چند قرن مرکزیتش را حفظ کرده است و صدها نوع عطر با فرمولهای گوناگون و در نتیجه بوهای متفاوت به بازار عرضه می کند.

خرید عطر

عطر به دلیل مخارج نسبتاً سنگینی که در بر دارد، گرانبهاست. در حالیکه نوع ضعیفتر و کم دوامتر آن با نامهای ادو توالت و ادوکلن به بهای ارزانتری به فروش می رسند.

استفاده از ادوتوالت و ادوکلن برای روز، به ویژه روزهای گرم بهتراست، زیرا عطر ملایمتری دارد. ادوتوالت را از نوع عطری که انتخاب کرده اید می توانید تهیه کنید، زیرا از هر نوع اسانس عطر، ادوتوالت آن نیز موجود است.

نکته ای که لازم به تذکر است، اینکه عطر را نباید به دلیل گرانتر بودن یا مد روز بودن و یا تازگی نوع آن، انتخاب کرد. متاسفانه بسیاری از خانمها بی توجه به مسائل اصلی و صرفاً تحت تأثیر تبلیغهای توجه انگیز و یا توصیه این و آن، به سراغ عطر می روند و تصور می کنند که گرانبهاترین و یا تازه ترین نوع عطری که به بازار عرضه شده است، همیشه بهترین است، در حالیکه به هیچ وجه اینطور نیست. بعضی هم، به دنبال شایعات، هرچند یکبار، نوع تازه ای عطر را برمی گزینند، به این خیال که مد روز است! و حال آنکه عطر با هیچ یک از این مسائل ارتباطی ندارد و تنها چیزی که در انتخاب آن مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، نوع پوست است. زیرا یک نوع عطر روی پوستهای مختلف، بوهای متفاوتی دارد. بنابراین به جای آنکه ببینیم فلان خانم از چه عطری استفاده می کند و یا گرانترین و تازه ترین عطری که به بازار آمده کدامست، بهتر است عطر را روی پوستمان آزمایش کنیم تا بتوانیم درباره آن داوری درستی داشته باشیم.

برای آزمایش و انتخاب عطر، مقدار کمی از آن را روی مچ دست در ناحیه نبض بمالید چند لحظه صبرکنید و بعد آن را ببویید؛ در آن زمان می توانید تصمیم بگیرید. اگر بوی عطر با پوستتان هماهنگ است، اما می خواهید ملایمتر و یا ارزانتر باشد، از همان اسانس، ادوتوالت یا ادوکلن آن را بخرید.

مراکز عطر روی پوست

معمولاً عطر را به پشت گوشها، گردن، زیر بازوها، محل زخم شدن ساعد و بازو، مچها و پشت زانوها می زنند. این نقاطی است که سرخرگ درست در زیر پوست قرار دارد و بوی عطر را به خوبی منتشر می کند.

نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که از عطر، هر قدر هم خوشبو باشد باید به مقدار بسیار کم استفاده شود، زیرا در غیر اینصورت بوی تند و زننده ای ایجاد می کند.

اگر می خواهید ساعتها خوشبو باشید، می توانید از این شگرد قدیمی انگلیسی استفاده کنید: به یک تکه پنبه کمی عطر بزنید و آن را در میان سینه قرار دهید. با این کار ساعتها خوشبو خواهید بود.

نکته دیگر اینکه هیچ گاه شیشه خالی عطر را دور نیندازید. ان را در کمد لباسهای زیر و ملافه ها قرار دهید تا خوشبو شوند.

مراکز پاشیدن عطر بر روی پوست بدن