اگر می خواهید چشمهای سالم و زیبایی داشته باشید، به موقع و به اندازه استراحت کنید، 8 تا 10 ساعت در شبانه روز سبب می شود که چشمها مانند دو ستاره پرنور بدرخشند.

اگر در نیمروز چشمهایتان خسته است، اما فرصت استراحت طولانی ندارید، به مدت 10 تا 15 دقیقه دراز بکشید و چشمهایتان را ببندید؛ بعد دو تکه پنبه را که در چای رقیق فرو برده اید. روی پلکها بگذارید. با این کار خستگی چشمها رفه می شود. اگر در شرایطی هستید که نمی توانید دراز بکشید، به طور نشسته نیز می توانید این کار را انجام دهید.

راه دیگر این است که به مدت 10 تا 15 دقیقه دراز بکشید و چشمهایتان را ببندید. بعد دو ورقه خیار روی پلکهایتان بگذارید. خیار خنک کننده است و به چشمهای ملتهب، آرامش می بخشد.

شستشوی چشم

برای شستشوی چشم، بهترین محلول، محلول اسید بوریک و آب است. مقدار کمی اسید بوریک را در آب جوش بریزید و بگذارید خنک شود. سپس چشمهایتان را با آب بشویید.

شستشو با محلول اسید بوریک برای پلکهای متورم و خسته و نیز چشمهایی که در معرض هوای آلوده بوده اند، موثر است.

شفافیت چشم

خانمهای اسپانیولی برای شفافیت بخشیدن به چشمهایشان از آب پرتقال استفاده می کرده اند و خانمهای سویسی از آب لیموترش، اما آیا لزومی دارد که به خاطر شفافیت بیشتر، سلامت چشمها را به خطر انداخت و سوزش چشم را هم تحمل کرد؟

کبودی زیر چشم

کبودی زیر چشم ممکن در اثر بسیاری عوامل از جمله بی خوابی یا خستگی باشد.

کارشناسان گیاه درمانی اعتقاد دارند که سبب زمینی خام رنده شده کبودی زیر چشم را برطرف می کند و بابونه نیز در این زمینه می تواند کارساز باشد. اگر مقداری از آن را دم کنید و با آن زیر چشم را کمپرس کنید، واقعیت قضیه آشکار می شود!

تورم زیر چشم

برای رفع تورم زیرچشم، از انجیر تازه استفاده کنید. افزون بر این، نوشیدن آب به مقدار فراوان می تواند در رفع مشکل، موثر باشد.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که در چنین مواردی بیش از 8 لیوان آب در روز مصرف شود. درست است که در این صورت بدن مقداری پتاسیم از دست می دهف اما با خوردن پرتقال و دیگر سبزیها و میوه ها که کم و بیش پتاسیم دارند، کمبود ان جبران می شود.

ورزش چشم

بهترین تمرین برای چشم، تمرین گربه است! این تمرین را همیشه می توانید انجام دهید، اما موثرترین زمان انجام آن، صبح زود است.

برای انجام این تمرین، روی شکم بخوابید و سر را به پهلو قرار دهید، دستهایتان را در پهلوها بگذارید، سپس به آرامی در دست مانند گربه- چشمهایتان را باز کنید و به طور دورانی حرکت دهید تا به سقف برسید. بعد سر را به پهلوی دیگر برگردانید و همین کار را تکرار کنید.

تمرین دیگر : ابتدا چشمها را به سقف بدوزید، سپس چشمها را حرکت دهید و به زمین نگاه کنید. هنگام انجام این تمرین سر را تکان ندهید و فقط چشمها را به حرکت در آورید. این تمرین را ده بار تکرار کنید.

پس از چند لحظه استراحت تمرین بعدی را انجام دهید. به این شکل که به گوشه راست اتاق خیره شوید و سپس به تدریج چشمها را به گوشه چپ اتاق حرکت دهید. هنگام انجام این تمرین، سر را ثابت نگه دارید و فقط چشمها را حرکت دهید. این تمرین را ده بار تکرار کنید.

پس از چند لحظه استراحت به تمرین بعدی بپزدازید، به این شکل که ابتدا چشمها را از راست به چپ و سپس از چپ به راست حرکت دهید، دست مانند جرکت عقربه ساعت، این تمرین را پنج بار تکرار کنید.

پس از چند لحظه استراحت تمرین آخر را انجام دهید، به این ترتیب که کف دستها را روی چشمها قرار دهید و چند لحظه نگه دارید تا چشمها در تاریکی بمانند و گرمی دستها را حس کنند. سپس دستها را بردارید. این تمرین را با دستهای کاملاً تمیز چند بار انجام دهید.

چگونه چشم هایی زیبا داشته باشیم