دندانهای سفید و سالم که به دو رشته مروارید تشبیه می شوند و جلوه ای بی همانند به چهره می دهند، در تندرستی نیز نقش اساسی دارند. به همین دلیل باید از آنها مراقبت کرد. و بهترین راه مراقبت، مراجعه مرتب به دندانپزشک است. اگر سالی دو بار برای معاینه دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید، در صورت بروز فساد، خیلی زود درمان می شود و مجبور نخواهید بود دندان با ارزشتان را از دست بدهید.

نکته دیگر برای سالم نگهداری دندانها و جلوگیری از فساد و تباهی آنها، مسواک کردن مرتب و به موقع دندانهاست. برای این کار، پس از هر وعده غذا، دندانها را مسواک کنید. بهترین روش مسواک کردن این است که دندانهای آرواره پایین را به طرف بالا و دندانهای آرواره بالا را به طرف پایین یعنی از ریشه دندان به طرف تاج مسواک بزنید.

مسواک باید بیرون، درون، حد فاصل و سطح جونده دندانها را کاملاً تمیز کند و افزون برآن لثه ها را نیز به آرامی ماساژ دهد.

مسواک را از نوع مویی و غیر نایلونی انتخاب کنید و ماهی یکبار عوض کنید.

خمیر دندان- گرد دندان

برای تمیز کردن دندان از گرد دندان یا خمیر دندان استفاده می شود. ماده اصلی گرد دندان کربنات کلسیم (گچ) است که خاصیت پاک کنندگی دارد. موارد دیگر آن ساکارین، گرد صابون، اسانسف ماده ضدعفونی، کلروفیل و رنگ است.

خمیر دندان نیز همین فرمول را دارد و با اضافه کردن آب و گلیسیرین به شکل خمیر در می آید.

بهتر است از خمیر دندانهایی که حاوی فلوراید است استفاده کنید، زیرا این ماده از پوسیدگی دندانها تا حدودی جلوگیری می کند و در سلامت دندانها موثر است.

سفیدی دندان

برای سفید کردن دندانها، می توانید از پودر پوست خشک پرتقال استفاده کنید.

قسمتهای سوخته شده نان و یا خاکستر اکلیل کوهی نیز در سفید- کردن دندانها تأثیر دارد.

اگر با توت فرنگی له کرده نیز دندانها را مسواک کنید، سفیدتر می شوند.

نمک و بیکربنات سدیم (جوش شیرین) نیز در سفید کردن دندانها موثر است. به نسبت مساوی نمک و جوش شیرین را مخلوط کنید و دندانها را با مسواک بزنید.

کسانی که سیگار می کشند و با چای زیاد زیاد می نوشند، با استفاده از نمک و بیکربنات سدیم می توانند جرم حاصل از سیگار یا چای را از بین ببرند. مخلوط نمک و بیکربنات سدیم بهترین ماده برای از بین بردن لکه های قهوه ای نیکوتین است.

غذاهایی که دارای آهن هستند، مانند اسفناج، در سفیدی دندانها تأثیر فراوانی دارند.

چه عواملی در سفیدی دندان نقش دارند