سلولیت چیست و راه های مقابله با آن چه می باشد؟

ظاهرا این نکته از سال ها پیش باعث نگرانی خواهران اروپایی ما نیز شده است. اما برای زنان آمریکایی این مشکل خیلی قدیمی نیست. نیکول رونسارد در کتابی سعی نموده است این مشکل را به طور عمیق بررسی نماید و توجه متخصصین را برای یافتن راهی برای علاج آن به این مطلب جلب نماید. سلولیت چیست؟ این اصطلاح در مورد نوع خاصی چربی که در بعضی از نقاط بدن به صورت قلنبه جمع می شود به کار می رود. این نوع چربی در مقابل رژیم های عادی مقاومت می نماید. این گونه چربی ها معمولا در نقاطی چون ران، حدود مفاصل ران، و باسن پدید می آیند و اگر شما نیز دچار آن هستید بهتر منظور مرا درک می کنید.

سلولیت به چند دلیل بوجود می آید اما به دو دلیل مهم تر علت پدید آمدن آن متوجه اختلالات گردش خون در بافت های آن موضوع خاص است. تحقیقات در این زمینه کامل نیست و همچنان مورد مطالعه دانشمندان است و در حال حاضر یک نظر قطعی در مورد معالجه و مداوای آن نمی توان ابراز نمود و این مشکل برای بسیاری از بانوان همچنان به حالتی آزاددهنده و لاینحل باقی مانده است.

اما با چندین عامل برای پیشگیری سلولیت آشنا هستیم که عبارتند از: فشار زندگی مدرن، تنفس های کوتاه و ناموثر، خستگی، فقدان تحرک و سرباززدن از ورزش، زیاده روی در مصرف داروها، الکل و دخانیات، حالت های ناراحت کننده جسمی و سطوح بالای استروژن در زنان. ممکن است عوامل ژنتیکی نیز در پدید آمدن سلولیت نقشی داشته باشند.

آیا می توان کاری در این مورد انجام داد؟ آیا می توان به طریقی از شر این قلنبه های چربی زیر پوست رهایی یافت و ملایمت پوست را احیاء نمود؟ جواب متخصصین مثبت است.

آنچه می تواند در مورد برطرف کردن سلولیت موثر واقع شود، مجموعه عملیاتی است که برای حصول نتایج قطعی و موثر بایستی بی کم و کاست انجام گیرد:

1-قرار گرفتن تحت رژیمی با پروتئین زیاد: هر یک از رژیم های کم کربوهیدرات و کم کالری که مصرف سبزی ها، میوه ها ، محصولات لبنی و اندکی نان در آن مجاز شمرده است می تواند موثر باشد. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز اجباری است. اگر اضافه وزن دارید و در عین حال درگیر سلولیت هم می باشید، بهتر است یکی از رژیم های لاغرکننده را نیز برگزینید. اما اگر وزنتان عادی است و در چند نقطه بدن شما سلولیت وجود دارد به برنامه غذایی خود غذاهای مناسب دیگری بیفزایید تا دچار کسر وزن نشوید.

2-تخلیه مرتب روده ها: عمل دفع بسیار مهم است زیرا قبل از این که مواد زائد و سموم بدن بتوانند سلولیت را مسموم کنند باید دفع شوند. با صحیح غذا خوردن، استراحت و استحمام مرتب می توان روده ها را مرتبا و کاملا تخلیه نمود. به ملین ها متکی نشوید زیرا ممکن است وظایف عادی بدن شما را نیز مختل سازند.

3-تمدد اعصاب و استراحت جسمی و روحی در این روزها و بخصوص در این قرن بسیار مشکل است. لااقل در برنامه روزانه خود ساعتی را بیابید که بتوانید اندکی تمدد اعصاب بنمایید. نگرانی ها را از ذهن خود بزدائید و افکار یاس انگیز را دور بریزید. به دلخوشی های خود بیندیشید. تمدد اعصاب الزاما نباید انفعالی و متکی به عوامل خارجی باشد. می توانید با یکی از دوستانتان، ساعتی به بازی تنیس خود را مشغول سازید یا خود را سرگرم مطالعه کتابی مفید بنمائید.

4-تنفس عمیق. مقدار بیشتری اکسیژن به تمام نقاط دور و نزدیک بدن جسم خود را سالم تر نگاه دارید. هر گاه می توانید نفس عمیق بکشید، ولی حداقل در روز 3 بار این عمل را انجام دهید. در این کتاب در بخش با ورزش لاغر شوید سطوری چند در مورد تنفس عمیق نگاشته شده است آن را حتما مطالعه نمائید.

5-ماساژ دادن: می توانید خودتان موضع مبتلا به سلولیت را ماساژ دهید یا آن را به عهده یک ماساژور حرفه ای بگذارید. روزانه 20 دقیقه ماساژ توصیه می گردد. فلسفه ماساژ بهبود بخشیدن گردش خون در مواضع مبتلا به سلولیت است. از روش های سنتی برای ماساژ استفاده کنید و کاری کنید که گردش خون در آن منطقه بیشتر و بیشتر گردد. اگر با روش های ماساژ دادن آشنایی ندارید می توانید آن را با کتاب های خاص (یا از دوستانتان) فرا گیرید.

متخصصین پیشنهاد می نمایند اگر مشکل سلولیت شما مزمن و سخت است بهتر است برای معالجه و مداوا به یک پزشک مراجعه کنید شاید عدم توازن هورمون نوعی اختلال داخلی پدید آورده است. به هر صورت تشخیص آن را به عهده دکترتان بگذارید.