علل چاقی و راه های گریز از آن

هیچ راه گریزی از چاقی وجود ندارد. و حتی یک دلیل هم برای چاقی میلیون ها امریکایی وجود ندارد. مشکل پیچیده و غامض است و عوامل مختلفی در این مورد نقش دارند. استاندارد سطح بالای زندگی ما و تلقی کردن غذا به عنوان عامل امنیت و موقعیت ما ابداع غذاهای مختصر و کوتاه قابلیت انجماد غذاها در فریزرها، سبک زندگی بی تحرک و سریع غذا خوردنمان می تواند فقط چند دلیل آن باشد. این نقطه از نظر روانی نیز دارای اهمیت خاص است که چرا ما تا این حد به غذاهای خود اهمیت می دهیم. غذا برای ما نماینده عشق، گرمی و امنیت خانواده امریکایی است که دستخوش تغییرات فاحش اجتماعی است. غذا برای ما عامل ثابتی است که آموخته ایم به لحاظ امنیت به آن متکی باشیم. تمام این عوامل از ما موجوداتی پرخواره می سازد تا در خط اتصال امریکایی خود دست و پا بزنیم.

البته این مشکل ملی دارای یک طرف مثبت دیگر نیز هست، در دهه گذشته تحقیقات در مورد بیماری چاقی به طور فوق العاده ای افزایش یافته و دانشی که در این گذر به دست آورده ایم بسیار زیاد است. در زمینه علم نیز بخش خاصی به بیماری چاقی اختصاص یافته است. و آنچه از این بیماری دریافته ایم این است که بیماری چاقی اختصاص یافته است. و آنچه از این بیماری دریافته ایم این است که بیماری چاقی نیز بسان سایر بیماری ها نوعی بیماری است!!

از نظر طبی نیز پیشرفت هایی حاصل شده است. اکنون می دانم که گاهی بیماری چاقی از شرایط فیزیولوژیکی معین، و طرز کار نادرست و قابل تشخیص بعضی از سیستم های بدن مانند: غدد درون تراو، فرایند سوخت و ساز و قند خون ناشی می گردد. با آگاهی از این عوامل که زاینده چاقی است، جهشی عظیم در این راه حاصل شده است و بیماری ای که در گذشته لاعلاج تلقی می گردید اکنون قابل مهار کردن است. کسانی که در گذشته قادر به کم کردن وزن خود نبوده اند اکنون می توانند به این عمل مبادرت ورزند. این امر به دلیل عملی شده است که تحقیقات توانسته است ارتباط بین مواد شیمیایی بدن و چاقی را کشف کند. از سوی دیگر تشخیص داده شده است که ریشه بعضی از امراض و اختلالات دیگر مانند عوارض قلبی، مرض قند، اختلالات و نارسایی های کلیوی و کیسه صفرا در بیماری چاقی قرار دارد. با تسلط به شرایط خاصی برای کاهش وزن چنین بیمارانی، سلامت آنها نیز به طور فاحشی رو به بهبود رفته است.

دیگر چه آموخته ایم؟ تحقیقات علمی، افسانه قرص های لاغر کننده معجزه گر را منسوخ اعلام نمود. استفاده از قرص های آمفتامین که تا همین اواخر به طور وسیعی در معالج چاقی بکار برده می شد ممنوع گردید، زیرا این قرص ها عوارض جنبی ایجاد نموده و از همه مهم تر اعتیاداور هستند. عوارض جنبی آنها عبارتند از: بی خوابی، اضطراب، اختلال عمومی اعصاب، فشار خون، طپش قلب و اختلالات معده و روده.

اخیرا تحقیقات فیزیولوژیکی دامنه داری برای شناخت و بررسی مشکل چاقی انجام گردید و این موضوع آشکار گردید که اغلب بیماری چاقی دلالت برآشفتگی درونی می نماید و حتی پزشکان متخصصی وجود دارند که منحصرا این گونه بیماران را معالجه می نمایند. البته اظهار این مطلب نباید چنین تلقی گردد که مشکل چاقی شما نیز ناشی از آشفتگی روانی است. فقط بعضی افراد که چاق هستند بطور وحشتناکی نیز افسرده و غمگین به نظر می رسند. در هر صورت چندین نوع معالجه برای ردیابی و شناخت علت وجود دارد.

افرادی که به چنین آشفتگی هایی دچار هستند نباید خجالت بکشند و از شرکت در برنامه های مداوای فردی یا گروهی سرباززنند. این برنامه ها برای آموزش و اصلاح رفتارهای ما است و کمک می کند تا عادت های ناپسندی را در غذا خوردن تغییر دهیم.

در فاصله زمانی بعد از جنگ، حداقل به دلیل مشکل چاقی که یک مشکل ملی محسوب می گردد به امر تغذیه نیز توجه خاصی مبذول شده است، متخصصین چنین استدلال می کنند: ما چاق هستیم، پس این مطلب باید با آنچه می خوریم به گونه ای ربط داشته باشد: امروزه کارشناسان اطلاعاتشان در زمینه ماهیت و ترکیب غذاها به مراتب بیشتر از گذشته است. آنها حالا می توانند مشکل را ردیابی نموده و بر اساس این که کدام یک از مواد پروتئینی، کربوهیدرات ها یا چربی ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند مشکلات ناشی از آن را در بدن پیشگویی نمایند. آنها در زمینه ویتامین نیز تحقیقاتی را دنبال می کنند، اکنون کارشناسان به اطلاعات بیشتری دست یافته اند، ما نیز آگاهی مان در این زمینه افزایش یافته است و بر اساس آنها می توانیم رژیم هایی را دنبال کنیم که سلامتی و نشاط ما را تامین می نمایند.

صنایع مواد غذایی نیز اکنون مورد توجه و علاقه بیشتری قرار گرفته است. نظارت بر تولید، بسته بندی و برچسب زدن (که ما را از محتویات درون بسته ها دقیقا آگاه می سازد) اقدامی مفید و مثبت بوده است.

شاید مهم ترین پیشرفتی که در زمینه چاقی حاصل خواهد شد بر این پایه استوار است که توجه بیشتری به سلامت جامعه مبذول می گردد. زیرا سلامت ما و فرزندانمان به سلامتی جامعه بستگی دارد.

تحرک جسمی به صورت ورزش هایی نظیر دو میدانی، تنیس، اسکی، دو استقامت سالانه مشتاقان زیادی را به خود جذب می کند و سرانجام به این نتیجه می رسیم که تحرک های مرتب و مداوم جسمی، عضلات را محکم تر و قلب را قوی تر می سازد و بهترین روش برای کسب سلامت کلی برای جامعه محسوب می گردد. خوشبختانه علاقه ای که در این زمینه وجود دارد یک علاقه زودگذر نیست.

در مورد رژیم ها نیز باید اذعان شود که اکنون رژیم های جالبی وجود دارند که می توانند به ما کمک کنند تا وزن خود را کاهش دهیم.

با افزایش آگاهی ما در علم طب، تغذیه و بهداشت این رژیم ها نیز پیچیده تر و نتیجتا موثرتر می شوند. همان طوری که بالا رفتن سطح آگاهی عمومی، سبب می شود که هر کس مسئول سلامتی خویش باشد، اعتماد ما را بیشتر می کند تا برنامه غذایی را بر اساس نیازهای شخصی و سبک زندگی خاص خودمان تنظیم نماییم.

دنبال کردن رژیم برای تغییر عادت های غذا خوردنمان از اهمیت خاصی برخوردار است. شما نیز رژیمتان را دقیقا دنبال خواهید کرد مگر نه؟ همه ما باید از علل مختلفی که سبب چاقی ما شده است آگاه شویم و یک بار برای همیشه عادت های خود را دچار دگرگونی سازیم.

لاغر شدن آسان است اگر آن را از صمیم قلب بخواهید.

موفق باشید