قاعدگی نامنظم یکی از مشکلات متداول در مادران جوان، دختران دچار اضافه وزن و بانوان مبتلا به کیست تخمدان است. میانگین مدت چرخه قاعدگی در زنان 28 روز است در حالی که 21 تا 35 روز نیز ممکن است. در صورتی که در این چرخه قاعدگی اتفاق نیفتد، فرد دچار بی نظمی در قاعدگی شده است. قاعدگی بی نظم فقددر صورت عدم قاعدگی نیست بلکه می شتواند شامل خونریزی طولانی، یا دو قاعدگی در یک چرخه نیز می شود. برخی از روش های طبیعی برای بازگشت نظم را به چرخه قاعدگی در این مطلب دنبال کنید.

 

دمنوش ها

گیاهانی مانند گشنیز و زنجبیل را با چای سیاه یا سبز مخلوط کرده و خمیر درست کنید. اگر طعم آن ها را دوست ندارید می توانید لیمو، عسل یا شیر نیز به آن اضافه کنید و آن را خوش طعم کنید و در پخت غذاها از آنها استفاده کنید. استفاده از گیاهان تازه در این روش بیشتر توصیه شده است.

تغییر در رژیم غذایی

از مصرف غذاهای پرادویه و سرخ شده خودداری کنید. مصرف شیرینی و مواد قندی مانند شکلات و کیک را محدود کنید. اضافه وزن بیش از حد می تواند یک دلیل قدرتمند برای دوره های نامنظم باشد و بنابراین ، تغییر رژیم غذایی در شیوه زندگی شما می تواند به جلوگیری از افزایش بیشتر وزن و مشکلات ناشی از قاعدگی کمک کند. همچنین ، از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار و الکل خودداری کنید.

میوه، سبزی و دانه ها

بهتر است از تخمه کدو، آب انگور، آب هویج و زنجبیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا چرخه قاعدگی خود را تنظیم کنید. استفاده از مخلوط عسل و زنجبیل دوبار در روز در ساعت های مشخص کمک به سزایی در این امر می کند. تخم رازیانه همچنین یک داروی طبیعی و بسیار موثر برای بازگشت نظم به چرخه قاعدگی است.

آب جعفری

روزانه یک لیوان آب جعفری تازه میل کنید تا تاثیر سریع آن را در بازگشت نظم به چرخه قاعدگی مشاهده کنید.

آب چغندر سفید

نوشیدن آب چغندر قند یک تا دو هفته قبل از آغاز قاعدگی می تواند باعث منظم شدن دوره ها شود.

در کنار روش های خانگی ارائه شده برای بهبود اختلال در چرخه قاعدگی، لازم است زندگی خود را از استرس خالی کرده و استراحت کافی داشته باشید. علاوه بر آن افراط در ورزش و تمرینات شدید بدنی بیش از 30 دقیقه در روز ممکن است باعث اختلال هورمونی شده و دوره های قاعدگی را مختل کند. انتخاب غذاها و نوشیدنی های مناسب در حفظ نظم در چرخه قاعدگی اهمیت زیادی دارد.