مه شو:همانطورکه می دانید به مرور زمان و افزایش سن ،کلاژن سازی پوست روند کند تری داشته و همین امر موجب افت پوست و بروز خطوط و چین و چروک های پوست در افراد خواهد شد.

چروک دور چشم و اطراف لب ،جزء آن دسته از چروک هایی هستند که سن افراد را بیشتر نمایان ساخته و گاهی تاثیرات منفی در روحیات این اشخاص خواهد گذاشت.

CH1

در خصوص چروک های اطراف لب می توان گفت علاوه بر کاهش کلاژن سازی ،عواملی مثل مصرف شدید دخانیات ،تغذیه نامناسب ،خشکی پوست و عدم رعایت نکات مراقبتی پوست در سنین پایین تر وهمچنین استرس در بروز این چروک ها بسیار تعیین کننده خواهند بود.

مصرف دخانیات نیز نقش مهمی در پیری پوست و به ویژه چروک های دور لب دارند.

در ضمن عدم نوشیدن آب و مایعات کافی و البته نداشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ،این چروک ها را تشدید خواهند کرد.

بنابراین برای جلوگیری از بروز زودهنگام این چروک ها ،برنامه ریزی رژیمی سالم و مبتنی بر میوه و سبزیجات ،غذاهای حاوی ویتامین C،آنتی اکسیدان و امگا3،کاملا لازم و ضروری است،چرا که این غذاها باعث کلاژن سازی پوست و جوان تر به نظر رسیدن آن خواهند شد.

به علاوه استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب و تجدید هر 2 ساعت یکبار آن هم می تواند تا حد زیادی از بروز این چروک ها جلوگیری کند.

این روزها استفاده از دو روش بوتاکس و PRP برای درمان این چروک ها بسیار رایج و پرطرفدار شده است.

همانگونه که اطلاع دارید بوتاکس ،سم ضعیف شده ای است که تزریق آن موجب فلج شدن عضلات آن ناحیه و رفع موقت چین و چروک های پوست خواهد شد.زمان تاثیر آن محدود بوده و به مرور زمان اثر خود را از دست داده و در صورت تمایل دوباره تجدید خواهد شد.

و اما در خصوص پلاکت درمانی (سلول درمانی ) یا PRPباید گفت که در این روش پس از گرفتن خون از خود فرد و جدا کردن پلاسما و پلاکت های خونی ،تزریق در نواحی چروک انجام می شود.این روش با تحریک کلاژن سازی پوست ،موجب جوانی و زیبایی پوست خواهد شد .

این روش ترمیمی محسوب شده و چنانچه فرد زمینه خاصی نداشته باشد،معمولا عارضه خاصی در پی نخواهد داشت.

امروزه هر دو روش بوتاکس و PRP ،برای رفع چین و چروک های پوست کاربرد دارند اما جدای از شیوه درمان ،تفاوتی در نوع چروک های مورد نظر در این دو روش دیده می شود:

-در PRPهدف چروک های استاتیک پوست هستند که علل ایجاد این نوع چروک ها عوامل محیطی و روند طبیعی پیری می باشد.

-بوتاکس بیشتر بر روی چروک های دینامیک موثر بوده و این چروک ها که علت بروز آنها بیشتر انقباض عضلات ناحیه مورد نظر می باشد ،معمولا در گوشه چشم ها و پیشانی دیده می شوند.

در هر صورت با شناخت بیشتر روش های زیبایی و مشورت پزشک متخصص ،می توانید جوانی و زیبایی پوست خود را باز یابید.

البته پزشکان توصیه می کنند چنانچه در این خصوص برنامه ریزی می کنید ،بهتر است در مراحل اولیه بروز چروک ها ،اقدامات درمانی لازم را انجام دهید تا به نتایج مطلوب تری در این زمینه دست یابید.