مه شو:

چین و چروک به معنای بر آمدگی ها و فرورفتگی های موجود در پوست است . چین و چروک های موجود در پوست اغلبا نتیجه ی افزایش سن ، نحوه خوابیدن ،کاهش وزن بدن و یا بصورت موقت نتیجه طولانی شدن مدت زمان غوطه ور بودن در آب است. این چین وچروک های موجود درپوست به وسیله حالات مختلفی که صورت در شرایط گوناگون بخود میگیرد، افزایش سن، آفتاب سوختگی، سیگار کشیدن، کمبود مایعات و عوامل مختلف دیگر افزایش می یابند.

عوامل ایجاد چین و چروک

افزایش چین و چروکهای صورت یکی از انواع تصلب بافتهای پوست است. میزان چین و چروک ها به علت درمان نادرست بافتهای ارتجاعی آسیب دیده و کلاژن بافتها گسترش پیدا میکنند. همچنین کشش و تراکم متداوم پوست سبب ایجاد صدمات بافت خارج سلولی در غشای میان پوستی میشود. در طول مدت بازسازی برخی از بافتهای ارتجاعی شکسته شده همچنین بافتهای کلاژن دوباره قابل احیا شدن و دسته بندی نمی باشند اما قابل جایگزینی با بافتهای اصلاح شده هستند. وقتیکه یکی از بافتهای ارتجاعی شکسته میشود امکان دارد با بافتهای کلاژن دراز جایگزین شود. انباشتگی بافتهای کلاژن دراز قسمتی از پوست را شل تر و قسمت دیگر را سفت تر میکند. و در نتیجه یک چروک بزرگ نمایان میشود. وقتیکه یک کلاژن دراز در وضعیت متراکم شکسته میشود امکان آن وجود دارد که با کلاژن کوتاه جایگزین شود. بافتهای کلاژن کوتاهتر کشش بافتهای درازتر را محدود خواهند کرد و بافتهای درازتر را در حالت دایمی چین خوردگی قرار میدهند و سبب ظهور چین و چروک میشود.

درمان هایی برای چین و چروک

ترتینوئین

اگرچه عملکرد دقیق ترتینوئین ناشناخته است اما دلایل و مدارک موجود اظهار می دارد که این ماده باعث کاهش چسبندگی فولیکولی سلولهای مخاطی میشود. علاوه بر آن، ترتینوئین فعالیتهای میتوزی را تحریک نموده و باعث افزایش انتقال سلولهای فولیکولی مخاطی میشود.

گلیکوزامین

این ماده توسط بدن برای حفظ تمامیت ساختاری (ساختمانی) در نسج ها (بافت ها) و همچنین حفظ تعادل مایعی تولید میشود. اسید هیالورونیک نوعی از گلیکوزامین است که مرطوب شدن، بازسازی و امتزاج کلاژنها را افزایش میدهد. گلیکوزامین بعنوان مرطوب کننده طبیعی و چرب کننده مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین میتواند با ترمیم موقت آنزیم ها باعث کاهش یا حتی ممانعت از ایجاد ترک خوردگی و شکل گیری چین و چروک شود.

پرکننده های پوستی

پرکننده های پوستی محصولات تزریقی هستند که بصورت مداوم برای از بین بردن چروک ها و یا سایر فرورفتگی های پوستی مورد استفاده قرار میگیرند. آنها اغلبا نوعی از بافت نرم هستند که با تزریق ، چهره فرد زیباتر و جوانتر بنظر میرسد.

سم بوتولونیوم (بوتاکس)

بوتاکس نوعی پروتئین نوروتوکسین (سم عصب) تولید شده توسط باکتری است. بوتاکس برای مصارف دارویی و آرایشی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.علاوه بر آن از این سم برای درمان بیماریهایی نظیر سردردهای میگرنی و گرفتگی عضلات گردن نیز استفاده میشود.

سم بوتولونیوم (بوتاکس) چین و چروک های صورت را با فلج کردن ماهیچه های آن قسمت از بین می برد، بطور مثال با تزریق آن به ناحیه خطوط میانی ابرو اصطلاحا خط اخم محو میشود. این نکته را نیز در نظر بگیرید که بوتاکس برای درمان تمامی چین و چروک ها مناسب نیست.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از روش هایی است که برای درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار میگیرد همچنین دو نوع از لیزر جهت کاهش خطوط و چین و چروکهای صورت مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از آنها لیزر مفعول یا کاهنده است که جهت از بین بردن لایه های پوستی نازک و دیگری لیزر غیرمفعول میباشد که برای تحریک (پوست) به تولید کلاژن مورد استفاده قرار میگیرد. هرچند لیزرهای غیرمفعول کارآیی کمتری نسبت به نوع اول دارند اما مزایای آنها همچون درد کمتر و مدت زمان کمتر جهت بهبودی را نیز نمیتوان نادیده گرفت. از جمله آثار لیزر درمانی قرمزی موقت پوست،خارش و متورم شدن است.

چین و چروک ایجاد شده در زمان خواب

این چین و چروک ها در مدت زمانی که صورت برروی بالش و یا سطح تخت فشار داده میشود و یا در حالت خوابیدن بر روی شکم ایجاد میشوند. آنها در نقاط قابل پیش بینی ایجاد شده و اغلبا از سایر انواع چین و چروک ها که بعلت تغییر حالات صورت شکل میگیرند ، قابل تمایز هستند. چروک های ایجاد شده بسبب خوابیدن در مدت زمان طولانی میتوانند عمیق تر و دائمی شوند مگراینکه وضعیت و نحوه خوابیدن خود را که به آن عادت دارید (که مسبب اصلی این چین و چروک هاست) ، تغییر دهید.

ایجاد چین و چروک بعلت تماس با آب

چین و چروک هایی که بدلیل غوطه ور بودن به مدت طولانی درون آب در کف دست و پا ایجاد میشوند اغلب موقتی هستند. علت آن جذب آب در ماده مخاطی پوست که کراتین نامیده میشود است. زیرا زمانیکه در آب قرار میگیرید جذب آب سبب کش آمدن پوست و گسترده شدن آن در سطوح بزرگتر میشود که علت اصلی چروک شدن پوست بشمار می آید. معمولا نوک انگشتان و شست بعلت ضخامت لایه کراتین و فقدان مو، اولین قسمتهایی هستند که چروک میشوند.