جراحی زیبایی گونه ها، یکی از اقدامات زیبایی است که به روش های متعددی انجام می شود.

برای زیبایی و بزرگ کردن گونه ها، یک جراح پلاستیک ممکن است یک پروتز جامد در استخوان گونه بگذارد و یا با تزریق چربی خود بیمار یا یک بافت نرم پر کننده، مانند Restylane ، این کار را انجام دهد. عمل گونه ممکن است در حین جراحی های مربوط به کشیدن پوست صورت یا عمل چانه انجام شود.

مواد پروتز :برای پروتز گونه شایع ترین ماده سیلیکون جامد است. البته از دو نوع ماده دیگر که با نام گورتکس شناخته شده اند نیز استفاده می شود. استفاده از بافت نرم بهتر از سیلیکون می باشد. البته زمانی که بافت ادغام شود اگر نیاز باشد که بنا به دلایلی این بافت خارج شود ، بیرون آوردن آن مشکل است.

شکل های گوناگون پروتز گونه

سه شکل مختلف وجود دارد ، روی گونه، زیر گونه و یا ترکیبی از این دو روش. رایج ترین شیوه انجام پروتز روی استخوان های گونه است و گونه بیشتر به سمت بالا کشیده می شود. در روش پروتز زیر گونه ، پروتز کاملا زیر گونه قرار نمیگیرد بلکه در ناحیه میانی صورت قرار میگیرد به خصوص برای افرادی که صورت لاغری دارند و روش سوم که ترکیبی از این دو روش می باشد هم در بخش میانی صورت و هم استخوان های گونه انجام می شود.

برش

معمولا جراح یک برش در نزدیکی لثه در قسمت بالای دهان ایجاد میکند و پروتز را در آن قسمت جای می دهد. یا ممکن است یک برش نزدیک چشم ایجاد کند که البته اغلب بیماران این روش را انتخاب نمی کنند چرا که جای زخم آن قابل مشاهده است.البته روش داخل دهان هم ریسک ایجاد عفونت به دلیل وجود باکتری هایی در دهان را دارد. این عمل جراحی معمولا با بیهوشی عمومی انجام می شود و حدود یک تا دو ساعت طول می کشد و ده روز پس از جراحی بهبود می یابد.

خطرات

مانند هر عمل جراحی خطر عفونت، خونریزی بعد از عمل، تشکیل لخته خون، و تورم شدید وجود دارد. عدم وجود تقارن در گونه ها با هر کدام از اشکال گونه گذاری ممکن است وجود داشته باشد زیرا ممکن است به دلیل جذب ناهموار مواد و یا جابجایی پروتز، رخ می دهد. این تغییرات می تواند به علت تورم ، ضربه و یا زخم باشد. گاهی ممکن است به طور موقتی حس در گونه نیز از بین برود که البته این مشکل ممکن است بر اثر جراحی های زیبایی دیگر نیز پیش آید.پرکننده ها یا مواد مورد استفاده برای تزریق :تزریق به استخوان های گونه یک روش با دشواری کمتر و ارزان تر می باشد.موادی نظیر اسید هیالورونیک، مانند Restylane و یا Juvederm به گونه تزریق می شوند. گاهی تصور می شود که اگر چربی از خود فرد گرفته شود و تزریق شود به صورت دائمی باقی می ماند ولی این چربی نیز در نهایت جذب می شود.