جالب توجه است که بدانید بیش از 20 درصد چربی های تشکیل دهنده ساختمان رشته های عصبی و مغز در بدن انسان از اسیدچرب امگا-3 می باشد.و باز جالب توجه است که بدانید قسمت اعظم این اسید چرب امگا-3، از اسید چرب DHA تشکیل شده است. به عبارتی، طبیعت بدن انسان با امگا-3 هم سان است. به همین علت سیستم مغز و اعصاب انسان ترجیع می دهد، از چربی های خورده شده توسط انسان، ابتدا DHA را مورد استفاده قرار دهد. پس چه بهتر است که ما انسان ها از این نوع اسیدچرب به مقدار بیشتر و به جای سایر انواع چربی ها استفاده کنیم. حتی اخیراً به اثبات رسیده است که به استثنای اسید آراشیدونیک، تنها DHA برای متابولیسم مغز مهم می باشد و هیچ اسید چرب دیگری در این متابولیسم نقش ندارد.

امروزه با توجه به تغییرات تغذیه ای قرن گذشته، مصرف مواد حاوی اسید آراشیدونیک از حد معمول بالا رفته و باعث شده که این اسید چرب (آراشیدونیک- از اجزا اسید چرب امگا-6) بیش از حد نیاز به بدن وارد شود و همین زیاده روی در مصرف، نسبت امگا -6 و امگا-3 در بدن را به هم زده و به دنبال آن تأثیرات منفی و نامطلوب بر روی سیستم اعصاب و مغز گذاشته و باعث افزایش عوامل التهابی در بدن می شود. دانشمندانی که در این زمینه تحقیقات علمی انجام داده اند، همگی معتقدند که ازدیاد موارد بروز امراض عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس Multiple Sclerosis (MS)ف پارکینسونیسم، آلزایمر و .... با افزایش فاصله نسبت به دو اسید چرب امگا-6 و امگا-3 در بدن مرتبط است. متاسفانه ما انسان ها در قرن گذشته به اشتباه در جهت درمان امراض روحی و روانی به سمت استفاده از داروهای شیمیایی رفته ایم و اصلاً به فکر تجویز مواد مغذی و حیاتی مانند امگا-3 نبوده ایم و تحقیقات علمی انجام شده در جهان نتایج جالب به کارگیری امگا-3 بر روی این افراد را نشان می دهد.

پروفسور هیبلن J.Hibbelen در یازدهمین کنگره بین المللی پزشکی روانپزشکی آمریکا نتیجه تحقیقات بالینی وسیعی را که انجام شده بود به شکل زیر بیان فرمودند : هرکجای دنیا که ماهی زیاد خورده شود، تعداد موارد بروز افسردگی بسیار پایین تر از حد انتظار در مقایسه با سایر مناطق بوده است و در هر نقطه از دنیا، که از ماهی استفاده نمی کنند، موارد افسردگی 25% بالاتر از حد معمول گزارش شده است و این آمار و نتایج در سایر بیماری های روانی و اسکیزوفرنی (جنون جوانی) هم، مشابه افسردگی بوده است.