مه شو:گلیسیرین ، کاربرد بسیار زیادی در محصولات مراقبتی پوست و مو داشته و ماده ای فوق العاده مفید است.

در این مقاله قصد داریم بنا به توصیه بهترین دکترهای زیبایی به برخی مزایای گلیسیرین و روشهای استفاده از آن برای سلامت موها ،اشاره کنیم.

ge

گلیسیرین از اجزاء تشکیل دهنده بسیاری از شامپوها، کرم ها ، لوسیون های مرطوب کننده و انواع صابون ها و ... محسوب می شود.اما چرا در ساخت این محصولات ، تا این حد محبوب و مورد توجه قرار گرفته است؟

رطوبت ،عامل اصلی حفظ نرمی و شفافیت پوست و مو بوده و گلیسیرین یکی از بهترین جاذب های رطوبت در طبیعت به شمار می آید.به علت همین ویژگی خاص رطوبت پذیری ، از آن به عنوان ماده ای بسیار عالی در کرمها و دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی بهره می برند.

ویژگی های گلیسیرین

گلیسیرین مایعی غلیظ ، شفاف و شیرین مزه است که نقطه جوش بالایی داشته و در سرمای زیاد ،به صورت خمیری چسبناک یخ می زند.به علاوه به راحتی در آب و الکل حل شده و قابلیت ترکیب با مواد بسیاری را دارد.

اگر گلیسیرین را در ظرفی درباز قرار دهید ،به مرور ،آب را از محیط اطراف خود جذب کرده و پس مدتی ،مقدار قابل توجهی آب در آن جمع می شود.

این روغن از فرایند ساخت صابون به دست آمده و گلیسیرین گیاهی هم از روغن گیاهی گرفته می شود که برای مرطوب کردن پوست، بسیار مفید و موثر خواهد بود.

مزایا و فواید گلیسیرین

علاوه برقابلیت بازگرداندن رطوبت کافی به پوست و موی سر و پوست خشک بدن، گلیسیرین برای رشد موها نیز مورد استفاده قرار گرفته و برای موهای خشک و شکننده بسیار مفید خواهد بود.چنانچه پوست سر شما ،شدیدا خشک و پوسته پوسته شده است،ماساژ گلیسیرین ، تا حد زیادی این خارش و تحریک را کاهش خواهد داد.

اما کسانی که موهایی چرب یا نرمال دارند ، ازاین اینکار اجتناب نموده و در عوض ،از محصولاتی که حاوی میوه مغذی آواکادو روغن جوجوبا هستند ،استفاده کنند.

جدا از خاصیت مرطوب کنندگی ،گلیسیرین برای تقویت موها بسیار مفید بوده و ازشکنندگی و دوشاخه شدن آنها به نحو موثری جلوگیری شده و ترکیب آن با دیگرروغن های مفید،آب و عسل و ...موجب سلامت پوست و موی سر خواهد شد.

در ضمن گلیسیرین را می توان با آب ،آلوئه ورا ، روغن هایی مثل اسطوخودوس ،رزماری و مقدار کمی نرم کننده ترکیب کرده و آن رادر ظرف اسپری ریخته، فریزکنید و 3-2 روز در هفته برای پوست و موی سر از آن استفاده نمایید.پوست و موی سر را با این محلول ماساژ داده و اجازه دهید دو دقیقه روی موهای مرطوب بماند ،بعد موها را بشویید.

همچنین استفاده مرتب از مخلوط گلیسیرین با آب ، موجب رشد موهای جدید، البته با بافتی بهتر از گذشته می شود.در بسیاری از محصولات تجاری، این روغن به عنوان یکی از اجزاء اولیه تشکیل دهنده آنها محسوب شده و موها را مرطوب می سازد.

هشدار

توجه به این نکته ضروری است که اگر در محیط بسیار خشکی هستید، از گلیسیرین استفاده نکنید،چرا که با جذب رطوبت از پوست و مو،باعث خشکی بیشتر سر و حتی گاهی تاول های پوستی می شود.به هر حال چنانچه میل دارید در چنین هوایی از گلیسیرین استفاده کنید، می توانید آن را با روغن جوجوبا ترکیب کرده و بعد آنرا روی پوست و موی سر بمالید.

همچنین اگر مرتبا در هوای خشک از گلیسیرین استفاده می کنید،برای حفظ رطوبت بیشتر پوست ومو، آنرا حتما با آب مخلوط کنید.