کمک به رشد دوباره مو در مردان

اینکه چگونه به رشد دوباره مو در آقایان می توان کمک کرد مبحث گسترده ای می باشد که توسط متخصصین مورد بحث قرار گرفته است. در این مقاله بطور خلاصه روش هایی را معرفی می کنیم که به رشد دوباره مو کمک می کنند.

پدیده ریزش مو در آقایان موضوع جدیدی بشمار نمی آید.نازک شدن مو و ریزش آن از جمله عواملی هستند که به آرامی منجر به کچل شدن فرد می شوند. برای بازگرداندن رشد طبیعی موها بهتر است که در رابطه با علت ریزش غیر معمول آن تحقیق نماییم.

برخی از دلایل معمول که سبب ریزش مو می شوند عبارتند از عدم جریان خون مناسب در کف سر و عادات ناسالم. در این مقاله چندین راه حل جهت کمک به رشد دوباره مو در آقایان ارائه می دهیم.

ـ عمل جراحی پیوند مو

این مورد یک روش مطلوب در میان گزینه های درمانی بشمار می آید. در این شیوه موی سالم از مناطق حاشیه ( پشت سر و یا دو طرف آن ) برداشته میشود و در نواحی که در حال کچل شدن می باشد، کاشته میشود. از جمله عوارض جانبی جراحی ترمیم مو می توان به درد خفیف ، ناراحتی و ایجاد زخم اشاره کرد که خود بخود بعد از چند روز رفع می شود.

ـ رشد دوباره مو به روش طبیعی

این مورد یک روش طبیعی و ارزانقیمت جهت مقابله با کچل شدن می باشد. در بیشتر موارد استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی سبب کاهش رشد مو می شود. برای داشتن مویی سالم باید از مصرف این نوع محصولات خودداری نمایید. در این میان روش هایی را مورد اشاره قرار می دهیم از ریزش مو می کاهند و به رشد دوباره مو کمک می نمایند.

ماساژ : اغلبا، گردش خون ضعیف در کف سر و فولیکول های مو منجر به ریزش مو می شود. ماساژ ملایم پوست سر بمدت 5 تا دقیقه همراه با روغن های پیشنهاد شده منجر به بهبود رشد مو می شود. پس افرادی که قصد دارند رشد دوباره مو در سر آنها بسرعت انجام پذیرد باید روزانه عمل ماساژ را انجام دهند. اساسا، ماساژ سبب تحریک گردش خون در کف سر می شود و به رشد سریع مو بطور طبیعی کمک می نماید.

تمرینات قلبی عروقی : یکی از راههای دیگر جهت افزایش گردش خون در کف سر، انجام ورزش بطور روزانه می باشد. بخصوص پزشکان تمرینات قلبی عروقی را توصیه می کنند که به رشد دوباره و سریع مو کمک می کند.

توقف بیش از حد شانه زدن مو : شانه زدن بدون شک سبب بهبود در رشد مو می شود اما بیش از حد شانه زدن موها میتواند به آنها آسیب رسانده و یا حتی سبب ریزش مو شود. همچنین برای جریان خون موثر در کف سر بهتر است از برس های مویی استفاده نمایید.

رژیم غذایی : تغذیه نامناسب عامل اولیه در ریزش مو می باشد. یکی از مواردی که سبب رشد سریع مو می شود دنبال نمودن یک رژیم غذایی سالم است. همانطور که می دانید مو از پروتئین ساخته شده است پس گنجاندن غذاهایی با پروتئین فراوان در رژیم غذایی روزانه ضروری است. غذاهایی که منبع غنی از پروتئین می باشند عبارتند از آجیل ( بادام ) ، تخم مرغ ، ماهی تازه و مرغ.

همچنین شستشوی روزانه ی مو توصیه نمی شود زیرا مانع رشد مو می شود. شامپو کردن روزانه مو سبب از بین رفتن روغن های طبیعی موجود در کف سرـ که برای رشد مو مناسب هستند ـ می شود. به جای آن باید موهایتان 2 تا 3 بار در هفته بشویید. توجه داشته باشید که از شامپوهای گیاهی که حاوی مواد شیمیایی نیستند، استفاده نمایید. محصولات طبیعی و مراقبتی مو را که حاوی آلوئه ورا ، جوجوبا و مرکبات است تهیه نمایید.

بعلاوه مصرف غذاهای فوق همراه با مکمل های ویتامین ( انواع ویتامین های B ) می تواند درخشندگی موهایتان را به همراه داشته باشد. عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا و اشعه VU نیز می توانند سبب ریزش موهایتان شوند پس اگر مدت زمان طولانی در آفتاب بسر می برید بهتر است از کلاه و یا نقاب استفاده نمایید زیرا این بهترین راه جهت مراقبت از مو در مقابل عوامل محیطی بشمار می آید.

کاهش سطح DHT : DHT مخفف کلمه دی هیدرو تستوسترون است ، هورمونی که مهمترین دشمن پوست کف سر شما بشمار می آید. DHT زمانی شکل می گیرد که هورمون تستوسترون با آنزیمی به نام 5آلفا ردوکتاز ترکیب می شود. این مورد فولیکول های مو را هدف قرار می دهد ( محصور نمودن ریشه های مو ) و منجر به تحریک ریزش مو در مردان و زنان می شود. DHT مانع از جریان ویتامین و پروتئین در فولیکول های مو می شود که این امر ضعیف شدن تارهای مو را بدنبال خواهد داشت و این امر سبب ریزش بیش از حد مو و خالی شدن برخی از نواحی سر از مو می شود. بنابراین برای رشد دوباره مو راه حل این است که تولید DHT کاهش پیدا کند اما چگونه ؟ این سوالی است که در ادامه مقاله به پاسخ آن خواهیم پرداخت.

اینکه ترجیح می دهید چه نوع غذایی بخورید در میزان DHT در بدن شما موثراست. بعبارت دیگر، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز سطح تولید DHT در بدن را افزایش می دهد.

در مقابل رژیم غذایی که سرشار از سبزیجات ، میوه و غذاهای دریایی نظیر ماهی هالیبوت و ماهی کاد و همچنین ماکیان نظیر یک تکه گوشت مرغ بدون چربی تولید تستوسترون را محدود نموده در نتیجه میزان DHT کاهش می یابد. کربوهیدرات موجود در برنج قهوه ای ، نان گندم و غلات صبحانه نیزبرای کاهش تولید DHT مفید می باشند. همچنین باید از مصرف قهوه و نوشیدنی الکلی خودداری نمایید تا حجم موهایتان افزایش یابد.

همچنین می توانید از از شامپوهایی با فرمول خاص که مانع تولید DHT می شوند استفاده نمایید. این محصولات سبب کاهش DHT پوست سر شده و به رشد دوباره مو کمک می کنند. همچنین شامپوهایی که حاوی ماینوکسیدیل می باشند الگوی ریزش موی مردانه را تغییر می دهند. ماینوکسیدیل بصورت فوم و محلول نیز موجود می باشد. این محلول که حاوی 5% ماینوکسیدیل است در رشد مو موثر است. روش استفاده آن بدین گونه است که کف سرتان را درحالیکه خشک است با این محلول یا فوم بنا به تجویز پزشک به آرامی ماساژ دهید سپس اجازه دهید 4 تا 5 ساعت بگذرد حال موهایتان را بشویید. برای نتیجه بهتر روزی دوبار ماینوکسیدیل را مورد استفاده قرار دهید.

بطور کلی رشد دوباره مو در مردان دشوار نمی باشد و در حقیقت با دنبال نمودن یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از پروتئین به رشد دوباره موهایتان کمک نمایید. همچنین ماساژ کف سر را بطور منظم با روغن هایی نظیر روغن نارگیل فراموش ننمایید.