توجه به این نکته ضروری است که هر چند مو از سلول های مرده تشکیل شده است ولی حالت آن از وضع درون انسان حاکی است. نگهداری از مو از جمله حساسیت های یک فرد اجتماعی است ؛ مو خود سلولی بی جان است ولی به انسان جان می بخشد. تصور یک انسان بدون مو ، ابرو و مژه که بیشتر به یک روح شبیه است یک تصور ترسناک می باشد.

متاسفانه برخی محصولات آرایشی و به اصطلاح بهداشتی بیش از سودی که به مو برسانند ضروری می رسانند که تا سال ها ماندگار و پا بر جاست استفاده از مواد نفتی چون پارافین و یا روغن هایی که از ترکیبات آن کسی جز سازنده آن آگاه نیست. استفاده از انواع واکس های مو و کرم های مو و... برای بعضی از مردم علی الخصوص جوانان عادت شده است (جالب اینجاست که انتظار ریزش و یا سفید شدن یک دانه مو راهم ندارند!!!). استفاده از موادی که هیچ بار تغذیه ای برای بدن ندارند ، اصطلاحا فقط شکم پر کن هستند و بدن را با فقر مواد غذایی رو به رو می کند که خود از عوامل موثر ریزش مو ، سفید شدن و... می باشد (موادی چون چیپس ، پفک ، تخمه و... از همین دسته اند). یکی دیگر از علل بسیار مهم ریزش و ضعف مو در مردان استعمال دخانیات می باشد که حتی با علم به ضرر آن باز هم شاهد ترویج آن در بین جوانان و حتی پزشکان !!! می باشیم استعمال سیگار باعث جمع شدن چربی زائد در حول پیاز مو شدده و مانع رسیدن مواد غذایی به آن می شود. انجام برخی کارها که البته نیاز به همت والا و اراده ی استوار دارد در راستای محافظت از مو از اهمیت زیادی برخوردار است به طور مثال کمتر خانواده ای است که برنج ( منبع بزرگ ویتامین به خصوص ویتامین های خانواده B1) را به طور صحیح مصرف کند و آن را آبکش نکند. ما به پوست برنج که همان سبوس است به چشم ماده ای زائد و کاه صفت نگاه می کنیم در حالی که در کشورهای غربی با استفاده از آن انواع داروها را برای سفید شدن پوست و سیاه شدن مو می سازند.

چند کلید طلایی

سعی کنید که در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه های تازه بسیار استفاده شود و خوردن سبزیجاتی چون کرفس ، جعفری ، کاهو و اسفناج توصیه می شود. این مطلب را هم اضافه می کنیم که اسفناج جدا از تقویت غده های رنگینه ای مو ، منبع عظیم آهن می باشد که باعث تقویت استخوان و ناخن و مو هم خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که اسفناج در حالت عادی در بدن دارای جذب بسیار پایینی می باشد و باید همراه آب لیمو و یا ماست خورده شود.

بعد از استحمام اگر موهای شما پف می کند به جای استفاده از ژل ها که باعث خفه شدن مو می شود از روغن های مفید گیاهی استفاده کنید ؛ و البته به یاد داشته باشید که هیچ روغنی نباید بیش از 3 ساعت روی سر بماند و پس از آن باید با یک شامپوی خوب شسته شود.

از حنا ، این گیاه شگفت انگیز استفاده کنید و به هیچ وجه خود حنا را با شامپوهای حنا قابل مقایسه ندانید. اگر از رنگ دادن حنا واهمه دارید !! می توانید از پودر گل ختمی استفاده کنید که دیگر حنایتان رنگ نمی دهد به علاوه از خواص خود ختمی نیز بهره بردارید.

شلتوک یا همان سبوس برنج ، گیاه ارزان قیمتی است که در هر عطاری یافت می شود. می توانید از دم کرده آن مانند چای استفاده کنید.

از رسیدن گرد و خاک و دود به موهایتان جلوگیری کنید که دشمن مو هستند.

سعی کنید موهای خود را با شانه پلاستیکی شانه نکنید ؛ بهترین شانه ، شانه ی چوبی است ، به علاوه از شانه کردن مو در حمام خودداری شود. در ضمن استفاده از سشوار نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود و اگر مجبور به استفاده از آن هستید حتی الامکان از درجه بسیار گرم آن استفاده نکنید.