شامپو را روی همه جای سر پخش نموده و با نوک انگشتانتان به آرامی روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید. (دقت کنید که برای انجام این کار از ناخنها استفاده ننمایید) برای جلوگیری از گره خوردن و شکسته شدن مو این کار را به آرامی و به صورت دایره ای انجام دهید.

آب کشی نهایی

در این مرحله موی خود را بخوبی آبکشی نمایید تا هرگونه بقایای شامپو را از لابلای موی شما زدوده شود. بازهم تاکید می شود که مو در حالت خیس نسبت به اصطکاک خیلی حساس است. بنابراین آن در حالت خیس بسختی مالش ندهید. همیشه در هنگام شامپو کردن موها 5 مرحله فوق را به خاطر بیاورید تا تکرار این مراحل برای شما تبدیل به عادت شود.

برای محافظت از موهای خود، مطمئن شوید که موی شما تمیز و براق است. این مساله بسیار مهم است. شامپوی خود را متناسب با جنس موهایتان و از مارکهای معتبر تهیه کنید. ترکیبات شامپوهای مختلف از لحاظ کیفیت به طرز چشمگیری باهم متفاوتند. یک شامپوی خوب و مناسب علاوه بر قدرت پاکنندگی، باید مانع التهاب، سوزش و خشکی پوست شود این مساله مهمتر از میزان PH شامپو است. شستشوی زیاد و مکرر موی سر، رطوبت و چربی لازم پوست سر را از بین می برد.

مواد افزودنی شامپوها مثل عصاره های گیاهی، عصاره میوه ها و پروتئین تأثیری در وضعیت و حالت موها ندارد. موهای خیلی چرب باید روزی یکبار شامپو شوند، اما اگر موهای شما خشک است، نباید هفته ای 1 تا 2 بار بیشتر شسته شوند، زیرا در صورت شستن زیاد و مکرر، رطوبت موها به طور کلی از بین می رود. شامپوهای مخصوص موهای خشک، ترکیبات خاصی برای جذب چربی دارند، که باعث می شود موها شاداب تر به نظر آیند.

حالت دهنده ها و نرم کننده های موی سر، به شادابی و لطافت موها کمک می کنند و مانع نفوذ مواد مضر به ریشه مو می شوند چون آب به میزان کمی قلیایی است، اگر بلافاصله بعد از شامپو کردن و شستشوی موها، آن را خشک کنید، باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در موها می شود و نهایتا مرتب کردن مو را مشکل می سازد. در قدیم این مشکل را با اضافه کردن آب لیمو یا سرکه به آب، در آخرین مرحله شستشوی موی سر و در واقع با خنثی کردن محیط قلیایی اب حل می کردند. روش جدید که امروزه به همین منظور به همین منظور به کار می رود؛ استفاده از کرمهای مخصوص و نرم کننده بعد از شامپو کردن موهاست. بعلاوه برای تثبیت میزان PH مو، مواد افزودنی به این محصولات اضافه می شود که علاوه بر درخشندگی و زیبایی مو، آنها را پرپشت تر نشان می دهد.