اما سفید شدن مو، هیچ ربطی به نوع ملانین موجود در بدن ما یا به عبارتی تیره یا روشن شدن موهایمان ندارد. این اتفاق برای همه می افتد. (طبیعی است که حضور موی سفید در میان موهای مشکی و به اصطلاح پرکلاغی زودتر از موهای روشن مشخص می شود و متاسفانه سن و سال را برملاء می کند) سفید شدن مو در مردان در حدود 30 سالگی و در زنان در 35 سالگی رخ می دهد، البته نسبت به عوامل تغذیه ای و ژنتیکی حدود سنی ذکر شده تغییر می کند.

وقتی «ملانوسیت» کاملاً فاقد رنگدانه شود مو سفید و اگر تعداد ملانین یک تار مو کمتر از حالت عادی شود آن مو خاکستری و نقره ای می شود. (به همین خاطر است که نوع سفیدی موی مادربزرگ ها و پدربزرگ ها با سفیدی موی افرادی که به قول معروف موهای جو گندمی دارند فرق می کند. از طرفی در برخی افراد موها بسیار زود شروع به سفید شدن می کند (در دروان دبیرستان یا دانشگاه) که باید گفت شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد که از والدینمان به ارث می بریم.

ملانوسیت هر 10 سال 10 تا 20 درصد از ظرفیت تولید رنگ خود را از دست می دهد، اگر چه چگونگی از دست دادن این رنگدانه ها دقیقاًٌ مشخص نیست، اما می دانیم در نخستین مراحل خاکستری شدن مو، ملانوسیت هنوز وجود دارد اما غیرفعال است. مشکل عمده در ارتباط با «ملانین» اینست که بدن ما هیچ منبع اصلی و ذخیره ای همچون غده، برای تولید این ماده ندارد و هر تار مو به تنهایی و از طریق ملانین خاص خود رنگی می شود و دقیقاً به همین دلیل است که موها تک تک سفید می شوند. برخی افراد تصور می کنند یک فشار عصبی شدید یا هول و هراسی ناگهانی باعث می شود موها یک شبه سفید شوند، اما دیدگاههای علمی با این ادعا سازگار نیستند.

با وجود ناراحتی روحی و فشار عصبی یا بدون وجود چنین شرایطی، هیچگاه مو یکباره سفید نمی شود و سفید شدن باید از ریشه آن شروع شود. اگر بدانید که در پوست سر یک فرد معمولی حدود 100 تا 150 هزار تار مو وجود دارد که ضخامت آنها از 40/- 20/ میلیمتر است (یعنی 20 تا 50 عدد از آن در کنار هم ضخامتی معادل یک میلیمتر دارند و هر تار مو از داخل به قسمتی کیف مانند چسبیده است که روزانه حدود 35/0 میلیمتر از آن کیسه کیفی شکل بیرون می آید و ... بهتر متوجه خواهید شد که روند رشد موها هفته طول می کشد و حتی اگر موی شما لوبیای سحرآمیز هم باشد، با یک شب خوابیدن سفید نمی شود. آنچه که باعث این تصور غلط می شود، ریزش ناگهانی مو در اثر فشار عصبی است نه سفید شدن آن، در واقع وقتی در شرایط غیر معمول تعدادی از موهای سیاه می ریزند، فضای مناسب را به موهای سفید از قبل به وجود آمده میدهند تا خود را نشان دهند.