استفاده ناردست از لوازم آرایشی مو و مراقبت نادرست از مو : بسیاری از مردان و زنان از مواد شیمیایی مانند رنگها، سفید کننده ها، مقاوم کننده ها و فرهای دایمی بر روی موی سرشان استفاده می کنند. اگر این وسایل بدرستی مورد استفاده قرار نگیرند به ندرت به مو آسیب می رسانند. در هر حال اگر استفاده از این مواد بسیار زیاد و به دفعات باشد می تواند مو را ضعیف و شکننده کند. اگر این مواد بمدت طولانی بر روی موی سر بماند نیز می تواند مو را ضعیف و شکننده کند.

اگر دو کار همزمان بر روی مو صورت گیرد یا اگر مویی را که قبلاً سفید کنید به مو آسیب می رساند. اگر مو به واسطه استفاده از این گونه مواد شیمیایی شکننده شود بهتر است استفاده از این مواد را متوقف کرده تا موی شما رشد دوباره ای کرده و تقویت شود. در آرایش های مو مانند دم اسبی کردن یا بافتن که مو کشیده می شود نباید خیلی محکم را کشید و بست. مدل مو را باید با مدلهای مویی که آرامتر و شل تر مو را نگه می دارند یک در میان عوض کرد تا به مو آسیب نرسد. کشیدن دایمی مو باعث ایجاد کم مویی مخصوصا در اطراف حاشیه پوست سر می شود.

شامپو کردن، شانه زدن یا برس کشیدن می تواند با شکستن مو به آن آسیب برساند. استفاده از کرمها و یا شامپو های نرم کننده مو پس از شامپو زدن، مو را نرمتر کرده و شانه کردن مو را راحت تر می کند. وقتی که مو خیس است شکننده تر است. از خشک کردن مو با حوله و به شدت، شانه زدن و برس کشیدن بسختی و خشونت باید جدا خودداری کرد. دیگر از قانون 100 بار برس کشیدن پیروی نکنید چرا که به موی شما آسیب می رساند. در عوض از شانه های دانه درشت با فاصله زیاد و برسهایی با سرهای نرم و ملایم استفاده کنید. درمانهای دارویی : مصرف برخی داروها برای بیماریهای نقرس، آرتروز، افسردگی، فشارخون بالا، رقیق کننده خون ممکنست ریزش موی موقتی را سبب شوند. مصرف مقادیر زیاد ویتامین A نیز می تواند باعث ریزش مو شود. درمانهای ضد سرطان : برخی از روشهای درمان سرطان بر روند تقسیم سلولها بر سلولهای مو تأثیر گذاشته و آن را متوقف می نماید. موها نازک می شوند و به محض خروج از پوست سر می شکنند. بیماران حتی ممکن است 90 درصد از موی سرخود را از دست بدهند. البته موها پس از اتمام دوره درمان دوباره رشد خواهند کرد.

قرصهای ضد بارداری : خانم هایی که در دوران استفاده از قرصهای جلوگیری از بارداری، ریزش مو دارند معمولاً تمایلات زمینه ارثی برای نازک شدن مو را دارند. در صورت نازک شدن مو بیمار می تواند با متخصص زنان برای تعویض قرص ضدبارداری مشورت نماید. ثابت شده است که در اثر غم و غصه زیاد، بعد از مدتی موها شروع به ریزش می کنند. مطالعه و تفکر زیاد بعد از مدتی باعث ریزش موها می شود. شوک ناگهانی سبب می شود موها به فاصله ی بسیار کوتاهی شروع به ریزش نمایند.