ریزش و نازک شدن مو همیشه در طول تاریخ برای مردان مسئله ای در خور توجه بوده است، علت یابی و درمان ریزش مو بصورت یک موضوع بحث برانگیز در آمده است. درمان ریزش مو دارای رموز و اسرار ثابت نشده فراوانی می باشد و تلاشهای بسیاری برای یافتن علل و طرق درمانی آن انجام گرفته است. اخیراً علم پزشکی بالاخره موفق به کشف علت اصلی ریزش مو گردید.

اکنون این یک قانون پزشکی بشمار میرود که ریزش مو به دلایل وراثتی و هورمونی پدید می آید. هورمون جنسی آلوپشا یا الگوی ریزش مو در مردان و زنان در 95 درصد موارد بعنوان یک علت وراثتی ریزش مو گزارش شده اس. با اینحال ریزش مو فقط به دلایل اختلالات ژنی نمی باشد. گذشته از آن هورمونی خاص جهت فعال سازی ژنها مورد نیاز است، همانگونه که یک قفل برای باز شدن نیاز به کلید دارد. در این مورد کلید یک فرآورده هورمونی بنام دی هیدرو تستوسترون (DHT) می باشد. DHT در بدن انسان تولید شده و تحقیقات اخیر نشان داده که علت اصلی ایجاد اختلال در پیاز و حفره های کوچک تولید مو می باشد. DHT بتدریج باعث نازک، ضعیف شدن و در نهایت ریزش مو می گردد.

درمان دارویی ریزش مو

محلول 2 درصد مونوکسیدیل بنام راگین (Rogain) باعث باز شدن رگهای خونی موجود در پوست سر و افزایش خون رسانی به موها می شود، در نتیجه باعث کاهش ریزش مو شده و فقط 20 درصد باعث رویش موی جدید می شود. Propecia یک داروی ترکیبی تایید شده از طرف موسسه FDA می باشد که فقط برای مردان تجویز می شود. این دارو سطح هورمون DHT را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده که Propecia قادر است علاوه بر جلوگیری از نازک شدن و ریزش مو، باعث رویش مجدد موهای از دست رفته شود.

Propecia بصورت قرصهای خوراکی وجود دارد و چون بصورت سیستماتیک هورمون DHT را کاهش می دهد ممکن است عوارض جانبی مانند تضعیف غدد جنسی را به دنبال داشته باشد. Rogaine اولین داروی تایید شده ریزش مو توسط موسسه FDA می باشد. این دارو باعث تحریک پیاز و حفره های کوچک تولید مو شده و آنها را در مسیر رشد قرار می دهد و به این ترتیب از ریزش مو جلوگیری می کند. Rogaine پیازه های مرده مو را در زیر پوست بخش بالایی سر فعال می نمایند. این دارو در مورد اغلب اشخاص موثر بوده است.