رشد مو و بهبود این فرایند و درنتیجه محافظت از موها یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه زیبایی است. کاهش و یا ریزش مو می‌تواند منجر به کاهش جذابیت و حتی اعتمادبه‌نفس در فرد مبتلابه این عارضه شود. ریزش مو و یا تداخل در رشد مو گاهی به خاطر زمینه ارثی و ژنتیکی روی می‌دهد ولی جدای از این، این امر می‌تواند به خاطر مشکلات تغذیه‌ای و یا کمبود بعضی از عناصر حیاتی اعم از درشت مغذی یا ریزمغذی‌ها رخ دهد. به خاطر همین تغذیه و رژیم غذایی مناسب می‌تواند یکی از عوامل محیطی مؤثر در حفظ سلامت و حفظ روند رشد مو در فرد باشد. در این مقاله به بررسی چندین ماده مفید که حاوی موادی مؤثر را برای حفظ و سلامت موها هستند، می‌پردازیم.

جوجه

بنا بر نظر مریل پریچارد، متخصص، ویتامین‌های گروه B برای رشد مو بسیار عالی است: "ویتامین‌های گروه B مانند بیوتین و نیاسین باعث تحریک رشد مو می‌شود و به حفظ سلامتی و تغذیه آن کمک می‌کند." مرغ کبابی یکی از بهترین منابع در این زمینه است که حاوی 8.9 میلی‌گرم B3 در هر سه اونس است.

آووکادو مفید برای رشد مو

پریچارد به ما می‌گوید که چربی‌های سالم برای سلامتی مو ضروری هستند. بدن ما نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا 3 را به‌تنهایی تولید کند، بنابراین مهم است که این چربی‌ها را از طریق رژیم غذایی دریافت کنیم: "این مواد مغذی فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند تا درخشان و پرجلوه باشند. " آووکادو یک منبع عالی برای این مواد مغذی پرارزش و همچنین دارای ویتامین E و B است.

آووکادو و تاثیر آنها در رشد مو

حبوبات

این ماده غذایی یک منبع فوق‌العاده برای تأمین پروتئین (مخصوصاً اگر شما گیاهخوار یا در یک رژیم گیاهخواری هستید) موردنیاز بدن است. حبوبات سرشار ویتامین‌های بهبوددهنده مو و مواد معدنی مانند روی، بیوتین و آهن هستند.

آجیل

طبق گفته سمی هبر، متخصص تغذیه در موسسه Nutrition Works در نیویورک، آجیل‌ها (به‌خصوص بادام یا گردو) برای رشد مو با توجه به محتوای بیوتین بالا بسیار عالی هستند: "درحالی‌که تحقیق مستقیم نشان نمی‌دهد که بیوتین به رشد مو کمک کند، ولی نشان می‌دهد که کمبود بیوتین می‌تواند باعث ریزش مو شود. با توجه به این موضوع قطعاً نمی‌تواند صدمه‌ای به عادت افزودن بادام به میان وعده‌های بعدازظهر بزند. آجیل همچنین غنی از ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان است که به روند تغذیه مو و پوست سر در شما کمک می‌کند ".

آجیل و تاثیر آنها در رشد مو

ماهی قزل آلا وحشی

ماهی قزل‌آلا (و دیگر ماهی‌های چرب مانند ساردین‌ها، ماهی خال‌مخالی و ماهی تن باکیفیت بالا) با داشتن اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و ویتامین‌های گروه B برای تغذیه مو از درون و بیرون بسیار مفید است.

سبزیجات چلیپایی

به گفته کارولین براون، یک متخصص تغذیه در Foodtrainers، سبزی‌های چلیپایی مانند جوانه‌های بروکسل و کلم بروکلی غنی از فولات هستند که تقسیم سلول را تسریع می‌کنند: "اگر موها ضعیف، نازک و یا شکننده باشد، این می‌تواند نشانه‌ای از سطوح پایین فولات در بدن باشد"؛ بنابراین، برای کمک به رشد سریع و خشمگین مو ز این سبزی‌ها در فصل تعطیلات خود استفاده کنید.

دانه‌های چیا

اگر شما به دنبال رشد مو خود هستید، پروتئین، چربی‌ها (سالم) و روی موجود در دانه‌های چیا می‌توانند به رژیم غذایی شما افزوده شوند. به‌علاوه، آن‌ها همچنین دارای مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به مبارزه با نشانه‌های زودرس پیری مانند ریزش مو کمک می‌کند.

کلاژن

شایعات زیادی درزمینهٔ کلاژن وجود دارد و بر اساس گفته‌های پریچارد و هبر این ماده یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید به رژیم غذایی خود برای رشد مو اضافه کنید. "کلاژن باعث کشش پوست شده، قدرت مو را افزایش داده و بافت همبند شمارا برای نگه‌داشتن در محل خود توانا می‌کند" بدن ما کلاژن را به‌طور طبیعی تولید می‌کند، اما با افزایش سن مقدار آن کاهش می‌یابد، بنابراین مهم است که از طریق رژیم غذایی نیاز خود به این ماده غذایی را تأمین کنید. "Pritchard توصیه می‌کند که فرم‌های پودری آن (که شما می‌توانید به اسموتی ها یا بلغور جو دوسر مخلوط‌کنید) گزینه‌های خوبی برای مصرف کردن هستند.

دانه‌های کدوتنبل

هبر در این زمینه به ما می‌گوید: "روی یک ماده معدنی مهم است که به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند و آن را سالم نگه می دارد تا بتواند رشد کند". دانه های کدو تنبل یک منبع عالی از مواد معدنی است و به گفته هبر، فقط سه اونس صدف نیاز روزانه شمارا می‌تواند پوشش دهد.

مرکبات

مرکبات یک منبع باورنکردنی ویتامین C است که دارای مزایای مهمی برای سلامتی است. همچنین این مواد غذایی، به‌خصوص برای رشد مو مفید است زیرا از آن محافظت و باعث حفظ کلاژن می‌شود که به عقیده کارشناسان ما، کلید اصلی رشد مو است.

مرکبات و تاثیر آن در رشد مو

سبزیجات با برگ سبز

به همین ترتیب، سبزیجات با برگ سبز یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد مو است. آن‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که رادیکال‌های آزاد مزاحمی را دفع می‌کنند که می‌توانند به ذخیره کلاژن طبیعی پوست شما آسیب برساند.

ماست یونانی

با داشتن پروتئین بالا و ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی مانند روی (یک فنجان از ماست یونانی حدود یک و نیم میلی‌گرم از این ماده دارد)، ماست یونانی یک غذای خوب است که می‌توانید غذا و یا صبحانه روزانه خود برای داشتن موهای بلند و شاداب اضافه کنید. برای ارتقاء، کیفیت این ماده غذایی می‌توانید انواع توت‌ها، دانه‌های چیا، را به این ماست اضافه کنید که ساده، ارگانیک ( و از منابع تغذیه‌شده توسط علف ) است.

تخم مرغ

ازآنجایی‌که موهای ما از پروتئین تشکیل‌شده است، ضروری است تا منابع سالم مانند تخم‌مرغ را مصرف کنیم که همچنین منبع مفید برای ویتامین بیوتین هستند. از تخم‌مرغ سخت پخته و یا سرخ‌شده و یا املت تهیه‌شده از روغن آووکادو برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای خود استفاده کنید.

پاپایا

پاپایا مانند مرکبات سرشار از ویتامین C است که از کلاژن و درنتیجه از موهای شما محافظت می‌کند. درواقع، فقط یک فنجان میوه خردشده پاپایا حاوی 86.5 میلی‌گرم از این ویتامین آنتی‌اکسیدان است.

منبع: مجله قرمز

این مقاله توسط تیم ترجمه مجله قرمز ترجمه شده است.