آیا شما هم تا به حال از شامپوهای ضد ریزش که همیشه در تبلیغات نشان داده می شوند نتیجه نگرفته اید ؟ احتمالا برای شما هم تلاش های بی وقفه برای پیشگیری از ریزش مو بی نتیجه بوده است . می بینیم که اطرافیان ما از غیر عادی ترین محصولات برای رشد دوباره ی موها استفاده کرده اند . با این حال که جدیدا این مشکل برای مردم بسیار متداول شده ، نکته ای که همیشه فراموش می کنیم ، اهمیت عادات غذایی و سبک زندگی در سلامت مو و پوست می باشد .

ویتامین ها برای سلامت کلی بدن نقش مهمی ایفا می نمایند . در دنیای امروز که همه دنبال سرعت هستند ، بسیاری از وعده های غذایی نادیده گرفته می شوند و یا انتخاب سالمی برای وعده های غذایی نداریم . به ندرت در وعده های غذایی میوه و سبزیجات گنجانده می شوند و همین کار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را در پی خواهد داشت .

مواد غذایی که شما مصرف می کنید رابطه ی تنگاتنگی با سلامت پوست و مو دارد . میزان کالری مناسب ، چربی های مفید ، پروتئین و ویتامین ها برای سلامت مو ضروری هستند . از جمله ویتامین های حیاتی برای مو می توان به ویتامین A ، E و D اشاره کرد . میوه و سبزیجات تازه و دانه های آجیل را به جای مکمل های غذایی مصرف کنید. همیشه نوع طبیعی ویتامین ها موثر تر و مفید تر هستند.

به عقیده ی پزشکان ویتامین هایی مثل بیوتن به تولید گلوکز و تبدیل پروتئین به آمینو اسید کمک می کند. ضمنا در خود مو نیز کراتین وجود دارد که نوعی از پروتئین محسوب می شود.

اما این لیست شامل ضروری ترین ویتامین ها برای رشد دوباره ی مو می باشد :

بیوتین

اگر دنبال موهای بلند و سالم هستید ، بیوتین را فراموش نکنید . این ویتامین با سرعت در حال مشهور شدن است و مردم دنبال مصرف مکمل های آن هستند . بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است و در حفظ سلامت موها نقش مهمی دارد . با این حال که بسیاری از ما با مواد غذایی میزان خوبی از بیوتین را وارد بدن خود می کنیم ، این ویتامین محلول در آب است . یعنی بدن نمی تواند میزان اضافی آن را ذخیره کند. پس باید هر روز از ویتامین استفاده نمایید . بسیاری از محصولات محافظت از مو نیز امروزه حاوی بیوتین هستند . بهترین منابع غذایی بیوتین : قارچ ، آووکادو ، تخم مرغ ، سالمون ، کره ی بادام زمینی ...

ویتامین A

این ویتامین یکی دیگر از ضروری ترین مواد مورد نیاز برای سلامت مو می باشد . ویتامین A به تولید سبوم (چربی کف سر) کمک می کند و از شکسته و خشک شدن موها پیشگیری می نماید . ویتامین A مبارز بسیار خوبی در مقابل رادیکال های آزاد است . البته در مصرف این ویتامین دقت کنید . مصرف میزان بالای ویتامین A در بدن سم تولید می کند و حتی موجب ریزش مو می گردد. منابع غذایی حاوی ویتامین A : هلو ، هویج ، اسفناج و ....

ویتامین E

ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی برای بازسازی بافت های آسیب دیده ی بدن بحساب می آید . در کنار مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E ، استفاده موضعی از آن را فراموش نکنید . وقتی این ویتامین را به کف سر بزنید ، التهاب را کاهش می دهد ، موجب افزایش گردش خون می شود ، ذخیره ی اکسیژن را بالا می برد و فولیکول های آسیب دیده ی مو را تعمیر می کند . اما به خاطر بسپارید ویتامین E خون را رقیق می کند ، پس قبل ازعمل های جراحی مصرف آن را قطع نمایید .

منابع غذایی ویتامین E : بادام ، دانه ها ، آووکادو ، بروکلی و ....

ویتامین C

همه ی ما می دانیم که ویتامین C سیستم ایمنی بدن را قدرتمند می سازد و به همین دلیل نیز از عفونت و سرماخوردگی های پی در پی پیشگیری می نماید . اما باید بدانید که این ویتامین در سلامت و استحکام مو هم نقش دارد . در واقع ویتامین C به تولید کلاژن ، پروتئین حیاتی برای سلامت مو ، پوست و ناخن ، کمک می کند . این ویتامین همچنین آنتی اکسیدانی قوی در مبارزه با رادیکال های آزاد بشمار می رود .

منابع غذایی ویتامین C : پرتقال ، فلفل قرمز ، بروکلی ، توت فرنگی ، گریپ فروت و کیوی

ویتامین D

یکی از راهکارها برای افزایش ویتامین D در بدن ، گذراندن مدت زمانی کوتاه در آفتاب است . تنها پانزده تا بیست دقیقه در روز کافی است . البته این کار شاید در فصل تابستان چندان هم سخت نباشد ، اما در فصل زمستان امکان پذیر نخواهد بود . در همین موقع منابع غذایی ویتامین D به کمک شما می آیند .

منابع غذایی ویتامین D : سالمون ، ماهی سفید ، هالیبوت ، برخی از انواع قارچ