ارائه برنامه ریزی ایده آل برای استحمام

در اینجا سعی می کنیم که یک برنامه ریزی ایده آل برای استحمام (با توجه به یک روز در میان بودن آن) ارایه دهیم :

مسئله محل استحمام از دو حالت خارج نیست یا حمام در محل سکونت وجود دارد و یا به گرمابه های عمومی شهر رفت که در صورت اخیر برای استحمام ناگزیر به ترک خانه و رفتن به حمام عمومی هستیم.

در موردی که به حمام خصوصی دسترسی نداشته، ناچار به استفاده از گرمابه های عمومی می باشیم بهتر است به ترتیب ذیل عمل نماییم :

پس از برخاستن از خواب (هنگام سپیده دم)، راهی حمام شده، پس از طی مسیر و انجام عمل شستشو (در مباحث پیشین، متدکامل آنرا توضیح داده، بهترین روش آن را نشان دادیم) به هنگام بازگشت از حمام بهتر آن است که در سر راه خود یک لیوان آب میوه با توجه به موقعیت و نیازهای بدنی نوشید. اگر فصل زمستان باشد، چون امکان سرماخوردگی سلامتی را تهدید می کند بهتر است آب میوه ای را میل نمود که دارای ویتامین (c) فراوانی باشد، مانند آب پرتقال لیموشیرین و نظایر آنها تا بدین وسیله از سرماخوردگی احتمال پیشگیری شده در صورت ابتلاء به آن بدن آمادگی لازم و کافی را برای بهبود هرچه سریعتر پیدا کند. همچنین در این فصل علاوه بر آب پرتقال و مرکبات دیگر از آب میوه هایی که دارای ویتامین (A) باشند نیز، می توان بهره جست زیرا که در فصل زمستان خورشید بطور مایل بر زمین می تابد و ما بمقدار زیادی از دریافت پرتوهای آن محرومیم (بخصوص ساکنان کشورهایی همچون انگلستان که در نقاط جغرافیایی خاصی واقع شده اند، و در شرایط عادی و فصول دیگر سال نیز از وجود گرما بخش خورشید کمتر سود می برند) و با توجه به اینکه تابش نور خورشید بر پوست بدن زمینه تولید ویتامین (A) در آن مهیا می سازد لذا در فصل زمستان کمبود این ماده در بدن احتمال بروز بیشتری داشته لذا ضرورت می یابد که هنگام نوشیدن آب میوه این مواد را در نظر داشت. اما اگر در فصل تابستان قرار داریم خوبست از نوشیدنیها و آب میوه هایی استفاده کرد، که نیازهای بدن را بیشتر تأمین نماید مثلاً عطش و تشنگی را فروکش دهد و تا حد امکان از ویتامین های گروه (B) غنی باشد، همچنین در سایر فصول (بهار و پائیز) نیز بهتر است که این مسائل رعایت شود.

بدن انسان در فصول مختلف نیازهای طبیعی متفاوتی به ویتامینهای گوناگون دارد که با توجه به شرایط جوی و اقلیمی (اکولوژی) محیطهای زیستی مختلف این مواد را در محصولات طبیعی از جمله میوه های فصول مختلف آن منطقه می توان یافته استفاده نمود.

یکی از بهترین زمانهایی که بدن قابلیت پذیرش کامل این عناصر طبیعی را دارا می باشد حالت آرامشی است که بعد از استحمام در سراسر بدن ایجاد می شود. بنابراین با نوشیدن یک لیوان آب میوه مناسب در این شرایط مطلوب میتوان به نیازهای طبیعی بدن پاسخی بجا داده آنها را برآورده نمود. قبلاً در مورد اکسیژن گیری فراوان پوست سر در مقطع خاص زمانی یاد شده (پس از شستشوی صبحگاهی) پس از چند ساعت بسته بودن هوا در طول شب و هنگام خواب توضیح داده و از برآورده شدن کامل نیاز طبیعی ریشه موها به اکسیژن سخن بمیان آورده شده، در اینجا با صرف آبمیوه مناسب پس از استحمام لذت رفع بموقع نیازهای طبیعی بدن به ویتامین های محتوی این نوشیدنی به طراوت و شادابی حاصل از تنفس کامل پوست سر افزوده شده، نتیجتاً فرح بخشی زاید الوصفی به شخص دست می دهد، که خود گویای اصولی و بجا بودن زمانبندی شستشو در چنین شرایط جوی مناسب (طلوع آفتاب) و ایده آل بودن برنامه ریزی استحمام می باشد. ضمناً لازم به ذکر است در صورت عدم امکان تهیه آب میوه می توان از خود میوه ها استفاده نمود و بدیهی است که از نظر اثرات یاد شده فرق چندانی بین آندو وجود ندارد.