اگر مدت زمانی استحمامی صورت نگیرد، چه تغییراتی در حالت موها پدید می آید؟

  1. پوست سر ، بوی نامطبوعی می دهد، که امتزاج چربی ترشح شده از پوست سر ، با گرد و خاک، عرق و پوست و غیره، عامل آن می باشد، و چنین محیطی برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم (میکروبها و .... ) مناسب می باشد.
  2. پوست سر، کاملاً چرب می شود، که این چربی زاید، آزار دهنده است.
  3. موها، فرمی بیحالت بخود گرفته، حتی هنگام شانه زدن مو ، شکل دلخواه را بخود نمی گریند.
  4. موهای افراد چرب پوست، بطوری گروهی به یکدیگر چسبیده، شکل آویزان و نا زیبایی بخود می گیرند.
  5. احساس خارش و کثیفی ، در سر مشهود و ملموس می باشد.
  6. در هر بار شانه کردن ، موهای بیشتری در شانه جمع شده، شخص را نگران می کند، زیرا در این حالت ریزش موها از حد نرمال خارج گشته است.
  7. در سر بعضی از افراد، شوره هایی به شکلهایی مختلف نمایان می شود.
  8. تنفس پوستی سر، دچار اختلال می شود.

با شرح شمه ای از حالات موها در مراحل چهارگانه، علت تعیین دوره زمانی 48 ساعتی برای شستشوی موها کاملاً روشن است، و هر شخص این مراحل را، در موهای خود کم و بیش می تواند، بررسی و تجربه نماید چنانکه مشاهده می شود، این تغییر حالات در موها، در طول گذراندن ساعات شبانه روز و برحسب آن، پیش می آید، و ما نکات یاد شده را، با سوابق تجربی زیادی که از موها داریم، بدست آورده ایم.

بدیهی است که شدت و ضعف این وضعیتات، در همه مردم یکسان نیست، به این دلیل که، اولاً موها (چرب، خشک و نرمال) در مباحث پیشین، در این باره توضیح داده شده است و در افراد مختلف، متفاوت بوده، موهای هر شخص، حالت خاص خود را دارد.

ثانیاً شرایط اقلیمی محیطهای زیست، در نقاط مختلف جغرافیایی زمین، بر روی موها تأثیر می گذارند. بدیهی است، افرادی که در دامان طبیعت زندگی می کنند، با اشخاصی که در متووپولیتن های بزرگ و شهرهای صنعتی پر از دود و مواد آلوده کننده و زیان بار شیمیایی، بسر می برند، دارای شرایط یکسانی نبوده، ولی بطور متوسط، واکنش طبیعی پوست و موهای سر، همان است، که در مراحل چهارگانه و با زمان بندی ویژه، به شرح آن پرداخته شد.

ما از آن جهت، به شرح دقیق و جزئیات این مرحله چهارگانه پرداختیم، که اذهان عمومی، اطلاعات لازم را کسب نموده، افراد با آگاهی های بیشتر با این اعضای ظریف و حساس بدنشان برخوردار داشته باشند.

این بالندگی بر ماکافیست، که برای نخستین بار، یافته های تجربی و تحقیقی یک پژوهشگرایرانی، در یک رشته خاص، با این گستردگی به آگاهی همگان رسیده، در مجامع علمی، فصل تازه ای را برای تحقیق و تدفیق می گشاید.