عوامل موثر در ریزش مو

تأثیر نیروی جاذبه

نکته دیگری که در اینجا به ذکر آن خواهیم پرداخت، و حائز اهمیت خاصی می باشد، تأثیر نیروی جاذبه زمین در موهای بلند و آویزان طرفین سر خانمها است.

حال باید دید، که نیروی جاذبه ی زمین چطور می تواند، با موی انسان مرتبط باشد.

بدیهی است که خانمها دارای موهای بلند می باشند، یا بهتر بگوئیم موی خانمها نسبت به آقایان بسیار بلندتر است، و طبعاً حاصل موهای سنگین تر و بیشتری نیز هستند، اغلب موهای خانمها از طرفین سر به سوی پائین یعنی زمین سرازیر است. حالت آویزان بودن موها، شرایطی را بوجود می آورد که نیروی جاذبه ی زمین این موها را به طرف خود بکشد، و تداوم این کشش بویژه در دو طرف موهای سر خانمها، در دراز مدت بی اثر در ریزش موهای طرفین سر نخواهد بود.

چنین رازی تاکنون از نظر متخصصان و پژوهشگران که سالها در امر مو و علل ریزش آنها تحقیقات پیگیری داشته اند، مکتوم و ناشناخته مانده است، و برای نخستین بار، ما به طرح آن پرداخته ایم.

د-کشش موها

آن هنگامی که خانمها موهای خود را به صورت شینیون در می آورند، و آن را به اشکال مختلف می بندند، این حرکت باعث می شود که دسته ای از موهای اطراف شقیقه ها بالاجبار به بالای سر کشیده شود، و این شیوه پیچیدن و شکل دادن مو، موجب می گردد که موها محکم بسته شوند و فشار بیش از حد به ریشه موها وارد آید. معمولاً محور اساسی این فشار متوجه آن قسمتی که شینیون گردیده می شود و بازتاب قهری آن نیز بدون شک ریزش در تزاید موها، بویژه در قسمتهای طرفین سر خواهد بود، و به تدریج کار به جایی خواهد رسید که یک عارضه ی ساده به سانحه ای بدل گردد.

مورد دیگری که در رابطه با کشش موها دیده می شود آرایش دم اسبی موهاست. خانمهایی که موهایشان را به شکل دم اسبی آرایش داده یا می بندند، چون هوا به اندازه کافی به لابلای موها نفوذ نمی کند، مندرجاً ریشه ی موها پژموده شده و قوه ی نامیه خود را از دست می دهند. در بعضی از خانمها به وضوح مشاهده می گردد، که در ناحیه آن قسمت بسته شده، ریزش مو به شکل یک دایره منظم یا نامنظم صورت گرفته است.

هـ-نرسیدن نورآفتاب

یکی از مفیدترین و حیاتی ترین منابع موجود در طبیعت، همانا وجود خورشید است.

بدن ما بطور کلی به آفتاب نیاز دارد و می دانیم که تابش نور خورشید به پوست بدن تولید ویتامینهایی از جمله ویتامین (A) می کند، همچنین در رابطه با موهای سر نور خورشید باعث می شود که میکروبهای مضره ی احتمالی موجود در پوست سر از بین برود، و بدین طریق تابش ملایم آفتاب نیز از مواردی است که می تواند به حال پوست سر از جمله موها مفید باشد.

چون خانمها اغلب موهای خود را جمع کرده با انواع کشها و سنجاق ها به زنجیر می کشند این عمل باعث می شود، که نور خورشید به پوست سر نرسد، و زمانی که این انرژی طبیعی با پوست سر برخورد متعارف نداشته باشد، از فواید آن محروم خواهند ماند، و از این عمل نه تنها سودی حاصل نمی شود بلکه خود این عمل موجب می گردد تا بدن طبیعی از طبیعت دور بماند، و در حالیکه روزانه حداقل حدود 10 الی 15 دقیقه زیر آفتاب قرار گرفتن منافع بسیاری برای بدن از جمله پوست در بردارد.

از آنجایی که اغلب موهای اطراف سر خانمها با سنجاق و شانه و نظایر آن مسدود گشته اند، پس هرگز از نور آفتاب بطور طبیعی بهره نمی گیرند، و این عمل خود موجبات ریزش موهای طرفیت سر را تشدید می کند.

اکنون که با شمه ای از اساسی ترین علل ریزش موی طرفین سر خانمها آشنا شدیم، باید در پی بهره جویی از بهترین و مفیدترین راهها بود و از بستن طرفین سر بوسیله کش، نخ، سنجاق، تل، و امثال آنها احتراز نمود.