اشخاص عصبی و معضل ریزش مو

در مراحل جنینی نوزاد انسان (در رحم مادر) موها، ناخن ها، پوست سیستم اعصاب و بعضی از غدد درونی کلاً از یک بافت جنین بنام اکتودرم بوجود می آیند. در صورتیکه بهر دلیلی به قسمت یاد شده از جنین، آسیب برسد، اعصاب قسمت مختل شده، این ناهنجاری و لطمه را به پوست و مو نیز انتقال می دهند.

احساسات و عواطف انسان شدیداً تحت تأثیر غدد درونی بدن می باشند. حتی بعضی از متخصصین پوست اظهار میدارند، که آدمی از همین غدد درونی بوجود آمده است، که این غدد بصورت حلقه ای جدا نشدنی، از سیستم اعصاب تأثیر می پذیرند.

این دستگاه عصبی به نوبه ی خود، با پوست بوسیله هزاران شاخه انتهایی (عصب) ارتباط دارد. بنابراین واضح است، که هر لطمه وارد به سیستم عصبی، به ریزش غیر طبیعی مو و در صورت استمرار ورود آسیب ها، نهایتاً به طاسی منجر خواهد شد.

عصبانیت نیز، یکی از نتایج عدم تعادل و ناهماهنگی روانی است. که در سطور پیشین به شرح آن پرداخته شد، می تواند ناشی از علل و انگیزه های زیادی باشد، ولی بهرصورت، عصبی شدن برای موها، خالی از خطر نیست، و علاوه بر تحریک اعصاب که خود ضربه های چکشی بر ریشه موها می زنند، به تجربه نیز ثابت شده است، که اشخاص عصبی، اغلب موهای خود را زودتر از دیگران از دست می دهند. در مقابل بدیهی است، ریزش مو در نزد بعضی از صاحبان مشاغلی که با درگیرهای فکری و بالمال با تشدید حالتهای عصبی رابطه ی مستقیم دارند، نسبت به کسانی که به شغلهای بی دردسر و آرام بخش اشتغال دارند، به مراتب بیشتر است.

نباید فراموش کرد، که برای مقابله با این نوع ریزش دارای ریشه ی عصبی، لازمست، و از راه تلقین و تقویت اعصاب و اراده و تمرین های خاص، از ظهور عصبانیت های بیجا و غیر منطقی جلوگیری نمود.