mahsho lo3

مه شو: لوسیون های بدن به اشکال مختلف مانند کرم و پماد در بازار موجود هستند. این در حالی است که هر نوعی از آن قادر به ایجاد رطوبت کافی و محافظت از پوست می باشد. بر اساس نظر بهترین دکترهای زیبایی، کرم و پمادهایی که شامل مرطوب کننده های قوی تری مانند کره درخت روغن قلم، کره کاکائو و وازلین می باشند، بهترین راه رطوبت رسانی پوست های بسیار خشک هستند.

لوسیون‌ های بهداشتی و آرایشی، ترکیباتی هستند که نسبت به حالت کرم، روان‌ تر می‌ باشند و برحسب موادی که دارند، به عنوان پاک کننده، تقویت کننده، لطیف کننده، رفع تحریکات پوستی، رفع چین و چروک و درمان جوش و غیره کاربرد دارند.

در تهیه لوسیون‌ های آرایشی و بهداشتی همیشه باید مشخصات و نوع پوست در نظر گرفته شوند. تهیه لوسیون‌ ها نسبت به کرم‌ ها آسان تر است و به راحتی در خانه تهیه می‌شوند. در ساخت لوسیون ها، از انواع دم کرده‌ ها و جوشانده‌ های گیاهی، آب میوه‌ ها و سبزیجات، انواع میوه‌ ها و گیاهان له شده و غیره استفاده می‌ شود. از بیشتر لوسیون‌ ها می‌ توان روزانه یک تا دو بار استفاده کرد. در ادامه به طرز تهیه چند لوسیون خانگی اشاره خواهیم کرد:

لوسیون پاک کننده‌ی پوست

مواد لازم: آبلیموی تازه 4 قاشق غذاخوری، ماست 4 قاشق خوری.

ماست و آبلیموی تازه را کاملاً با هم مخلوط کرده و این لوسیون را درون شیشه‌ای دردار در یخچال نگهداری کنید. این لوسیون را با پنبه روی پوست مالیده و پس از مدتی آن را بشویید. این لوسیون علاوه بر پاکسازی پوست، رنگ پوست را نیز شفاف و روشن می‌ کند.

لوسیون شاداب کننده‌ی پوست:

مواد لازم: پوست 2 عدد پرتقال متوسط، مقداری آب.

پوست پرتقال‌ ها را شسته و آنها را کاملاً از سطح پرتقال جدا کنید. آنگاه پوست را ریز ریز کرده و داخل ظرف درداری بریزید. آب را به جوش آورده، روی پوست‌ها بریزید، بطوریکه روی آن را بپوشاند. سپس بگذارید به مدت 8 ساعت بماند. البته در این مدت چند بار مخلوط را هم بزنید. پس از 8 ساعت، محلول را صاف کرده و در ظرف درداری نگهداری کنید. این لوسیون را هر روز می‌ توانید استفاده کنید. با این لوسیون، پوست شما با طراوت و زیبا خواهد شد.

لوسیون قابض توت فرنگی:

مواد لازم: توت فرنگی رسیده 10 عدد، الکل سفید 6 قاشق غذاخوری، کافور 1 قاشق غذاخوری

توت فرنگی‌ ها را بخوبی له کرده و درون ظرفی دردار بریزید و الکل را روی آن بریزید تا توت فرنگی‌ های له شده را بپوشاند. این مخلوط را در محلی خارج از یخچال به مدت یک هفته قرار دهید و گاهی ظرف را تکان دهید. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و کافور را به آن اضافه کنید و هم بزنید. محلول را در ظرفی سربسته، در یخچال نگهداری کنید. استفاده از این لوسیون، طراوت بخش بوده و باعث لطافت و نرمی پوست می‌ شود.

لوسیون برطرف کننده‌ی لک‌های صورت:

مواد لازم: ترب کوچک 1 عدد، آبلیموی تازه 4 قاشق غذاخوری.

ترب را شسته و سپس آن را با پوست کاملاً ریز رنده کنید. سپس آبلیموی تازه را روی آن ریخته و به مدت 2 روز در محلی خارج از یخچال قرار دهید. آنگاه مخلوط را صاف کرده و لوسیون را داخل شیشه‌ ای بریزید. اگر با پنبه این لوسیون را مرتباً روی لک‌ های صورت، خصوصاً لک های آفتاب بمالید، بسیار ثمربخش است.

لوسیون برطرف کننده‌ی لک صورت:

مواد لازم: گوش ماهی 1 استکان، آبلیمو 3 قاشق غذاخوری

گوش ماهی‌های کوچک و نازک را انتخاب نموده و سپس آن ها را بشویید. پس از خشک شدن، آنها را با آسیاب کاملاً خرد کرده و به صورت پودر درآورید. سپس 3 قاشق غذاخوری از این پودر را با 3 قاشق غذاخوری آبلیمو درون ظرفی دردار ریخته و به مدت 10 روز آن را کنار بگذارید. البته گاهی ظرف را تکان دهید. پس از گذشت 10 روز، مایع را صاف کرده و در ظرفی نگهداری کنید. می توانید از این لوسیون، یک روز درمیان استفاده نمایید. با کمک پنبه‌ و با حرکت چرخشی این لوسیون را بر روی پوست ماساژ دهید. این لوسیون علاوه بر برطرف کردن لک‌ های صورت، برای پوست های چرب و جوش دار نیز مفید است.

losion

لوسیون برطرف کننده‌ی لک صورت

مواد لازم: گل آقطی 1 استکان پر، سرکه سیب 1 قاشق غذاخوری، پودر زاج 1 قاشق چایخوری

مانند تهیه جوشانده ای که قبلاً ذکر شد، با ریختن گلهای خشک آقطی درون آبجوش، جوشانده‌ ای تهیه نمایید و پس از سرد شدن آن را صاف نمایید. 8 قاشق غذاخوری از این جوشانده را بر روی سرکه و پودر زاج بریزید و خوب بهم بزنید و در ظرفی دردار و در یخچال نگهداری کنید. روزانه می‌ توانید یک بار از این لوسیون بر روی لک‌ های صورت مالیده تا لک‌ ها برطرف گردند.

لوسیون زیبا کننده‌ ی دستها:

مواد لازم: گوجه فرنگی متوسط رسیده 1 عدد، گلیسرین 1 قاشق چایخوری، آبلیمو 1 قاشق چایخوری

گوجه فرنگی را شسته و رنده کنید. سپس آن را از صافی رد کرده و با گلیسیرین و آبلیمو مخلوط نمایید. مخلوط مورد نظر را در شیشه‌ ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. روزی 2 بار از این لوسیون به دستها بمالید. این لوسیون باعث نرمی دست و روشن شدن پوست دست می‌ گردد و اگر کم کم تهیه شود بهتر است زیرا هرچه این لوسیون تازه تر باشد، مفید تر خواهد بود.

لوسیون مرطوب کننده‌ی دستها:

مواد لازم: خیار متوسط 1 عدد، الکل سفید 4 قاشق غذاخوری، گلیسیرین 4 قاشق غذاخوری، گلاب 4 قاشق غذاخوری

خیار را شسته و با پوست رنده کنید و سپس آن را از صافی عبور دهید. آب خیار را با الکل، گلیسیرین و گلاب مخلوط نمایید و در ظرفی دردار بریزید. این لوسیون را روزانه 2 بار می توان به کار برد. شبها نیز می‌ توانید این لوسیون را روی پوست بمالید. این لوسیون مرطوب کننده عالی پوست دست می‌ باشد.

mahsho lo

لوسیون پرتقال:

مواد لازم: آب پرتقال 1 قاشق غذاخوری، سرکه سیب ( یا انگور) 1 قاشق غذاخوری، گلیسیرین 3 قاشق غذاخوری، الکل سفید 3 قاشق غذاخوری، گلاب 3 قاشق غذاخوری، آب لیموترش 1قاشق غذاخوری

مواد فوق را با هم مخلوط نموده و در ظرف درداری بریزید. روزانه چندین مرتبه می‌ توانید از این لوسیون بر روی دستها بمالید. این لوسیون، پوست را ویتامینه کرده و آن را ترمیم خواهد کرد و لطافت و شادابی را به پوست می بخشد. افرادی که به دلیل کار و شستشوی زیاد، پوست دستشان زبر و خشن شده، اگر از این لوسیون استفاده نمایند، پوستشان لطیف و نرم خواهد شد.

لوسیون مرطوب کننده‌ی عالی:

مواد لازم: گلیسیرین 2 قاشق غذاخوری، گلاب 4 قاشق غذاخوری

گلیسیرین و گلاب را در ظرفی دردار ریخته و خوب تکان دهید تا مخلوط شوند. این لوسیون برای دست، صورت و گردن قابل استفاده بوده و نرم کننده و مرطوب کننده‌ ای بسیار عالی می‌ باشد.

لوسیون رفع تیرگی زیر چشم:

مواد لازم: روغن زیتون 4 قاشق غذاخوری، نمک آشپزخانه 4 قاشق غذاخوری

روغن زیتون و نمک را درون ظرفی بریزید و آنقدر بهم بزنید تا نمک کاملاً حل شود. آنگاه با دقت بسیار زیاد، مقداری از مخلوط مورد نظر را به زیر چشمها بمالید به طوری که وارد چشم نشود. بعد از 10 دقیقه، چشمها را کاملاً بسته و صورت را بشویید.

محلول از بین برنده‌ی کک و مک صورت:

مواد لازم: خیار متوسط 1 عدد، شیر 4 قاشق غذاخوری

خیار را شسته و با پوست رنده کنید. سپس شیر را روی آن ریخته و چند ساعتی مخلوط را کنار بگذارید. سپس محلول را صاف کرده و در ظرفی بریزید و در یخچال نگهداری کنید. از این محلول می‌ توانید با پنبه روی کک و مک‌ ها بمالید. در ابتدا کک و مک‌ ها کمرنگ تر خواهند شد. با استفاده مداوم از این لوسیون، کک و مک ها از بین می‌ روند. البته سعی کنید از عوامل تحریک کننده پوست مانند نور مستقیم آفتاب بپرهیزید.