هیچ نوع ماسکی به تنهایی نمی تواند سلامت و شادابی پوست را حفظ کند. برای داشتن پوست سالم و خوب باید برنامه غذایی درست و حساب شده ای داشت، در آنصورت ماسک هم روی پوست اثر خوبی خواهد گذاشت.

رازایانه، کافور، خطمی و پنیرک از مفیدترین گیاهان در دسترس هستند. این گیاهان می توانند در سلامت پوست و شادابی آن نقش مهمی داشته باشند. خطمی و پنیرک خاصیت نرم کنندگی دارند و از جوشاندن این گیاهان در آب، شیره سفیدی به دست می آید. نوع دیگر استفاده از این دو گیاه این است که 25 گرم از ریشه آنها در در آب سرد به مدت نیمساعت قرار دهید، بعد ریشه ها را خرد کنید و بگذارید چند ساعت بماند. ماده به دست آمده را از صافی رد کنید و آب آن را روی پوست بزنید و پس از چند دقیقه بشویید.

کرم ضدچین و چروک ملکه ویکتوریا

ملکه ویکتوریا که در تاریخ به نام یکی از مقتدرترین ملکه های تاریخ انگلستان، و شاید جهان، شهرت یافته است، ظاهراً در کنار این شغل خطیر و پر مسئولیت از پرداختن به خود نیز غافل نبوده و تا آخر عمر سلامت پوست و موهایش را حفظ کرده است.

پس از مرگش فاش شده است که او هرشب از نوعی کرم استفاده می کرده که خودش آن را می ساخته است. فرمول این کرم به شرح زیر است :

50 گرم آب پیاز، 25 گرم شیره سوسن سفید، 50 گرم عسل، 25 گرم موم سفید خالص.

این مواد را کمی حرارت دهید تا موم آب شود و با مواد دیگر مخلوط شود، بعد بگذارید سرد شود و شبها پیش از خواب قشر نازکی از آن را روی پوست بگذارید. یک ساعت بعد، چربی اضافی پوست را بگیرید و صبح روز بعد صورت را بشویید.

روغن ماهی و روغن کرچک

روغن کرچک و روغن ماهی برای مبارزه با چین و چروک بهترین سلاح هستند . پیش از استفاده از این دو، ابتدا پوست را به مدت پنج دقیقه با آب معمولی یا آب و مقداری گیاه خشک بخور دهید، بعد با روغن ماهی یا کرچک به مقدار زیاد پوست را چرب کنید. بگذارید یک تا دو ساعت بماند تا روغن جذب شود. بعد اضافی چربی پوست را به آرامی با دستمال کاغذی بگیرید.

عسل

عسل و سفیده تخم مرغ ماسک خوبی است. یک قاشق مرباخوری عسل خالص را با سفیده یک تخم مرغ زده شده مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه روی پوست بگذارید، بعد با آب نیمگرم بشویید. این ماسک «لوکوس بورژیا» نام دارد حتما شنیده اید که لوکوس بورژیا یکی از زیبایان مشهور تاریخ بوده و گفته می شود که همیشه از این ماسک استفاده می کرده است.

دوست صمیمی چین و چروک !

نور شدید آفتاب دشمن شماره یک پوست خشک و دوست صمیمی چین و چروک است، به ویژه از سی و پنج سالگی به بعد که پوست آمادگی بیشتری برای پیدا کردن چین و چروک دارد. بنابراین تا آنجا که ممکن است باید پوست را از اشعه آفتاب دور نگهداشت.

ماسک ضد چین و چروک دوشس آلبا

دوشس آلبا که در تابلوهای «گویا» جاودانی شده از زیبایی چشمگیری برخوردار بوده است. این خانم از ماسکی استفاده می کرده است که برای پوستهای چرب و معمولی یکی از بهترین ماسکهای مناسب و کوثر است. این ماسک افزون بر لطافت بخشیدن به پوست، از بروز چین و چروک هم جلوگیری می کندو به نسوج استحکام می بخشد.

ماسک دوشس آلبا به این شکل تهیه می شود :

4 عدد سفیده تخم مرغ، 15 گرم پودر زاج سفید، 5/7 گرم روغن بادام شیرین، مقداری گلاب.

سفیده های تخم مرغ را خوئب بزنید و با گلاب کمی حرارت دهید، بعد روغن بادام و زاج سفید را به آن بیفزایید و مخلوط کنید.

انواع ماسک های جلوگیری از چین و چروک پوست