میخچه

میخچه نموغیرعادی و مخروطی شکل لایه شاخی اپیدرم است که راس آن در عمق و قاعده اش در سطح پوست قرار می گیرد.

میخچه به طور معمول در انگشتان پا به وجود می آید و دلیلش پوشیدن کفش تنگ و نامناسب و راه رفتن زیاد است.

برای پیشگیری از بروز میخچه، کفشهای راحت و اندازه پا توصیه می شود و نیز شستن مرتب پاها و خشک کردن آنها و سپس استفاده از روغن زیتون یا لانولین و یا هر کرم نرم کننده پوست که می تواند از بروز میخچه پیشگیری کند.

در صورت بروز میخچه و ضخیم و خشن شدن پوست می توانید با روغن زیتون یا لانولین آن را ماساژ دهید تا نسوج مرده به تدریج نرم شود و به راحتی از پوست جدا شود. در مورد پاشنه پاها هم می توانید از همین روش استفاده کنید و قسمتهای خشن پوست پا را با روغن زیتون یا لانولین ماساژ دهید تا زبری پاشنه پاها از بین برود.

شستشوی پاها با جوشانده بومادران و نمک نیز در رفع میخچه موثر است. پس از این شستشو، پاها را با روغن زیتون یا روغن بادام و لیموترش به طریق زیر چرب کنید:

لیموترش را نصف کنید و پس از آنکه مقداری از آبش را گرفتید، مقداری روغن زیتون یا روغن بادام درون آن بریزید و بگذارید از شب تا صبح بماند. سپس با روغن درون لیموترش میخچه پاها و نسوج اطراف آن را چرب کنید.

عرق پا

اگر پاهایتان عرق می کند، به ویژه در تابستان که هوا گرم است و تعریق بیشتر می شود، می توانید از پودر خاصی که مانع عرق ریزی زیاد می شود، استفاده کنید. به این ترتیب که هر روز پس از شستن و خشک کردن پاها و پیش از پوشیدن جوراب، پاها و داخل کفش را پودر مخصوص پا بزنید.

این پودر را به شکل زیر تهیه کنید:

25 گرم ریشه زنبق زرد به صورت پودر، 75 گرم اکسید روی، 150 گرم تالک، کمی زاج سفید.

مواد بالا را باهم مخلوط کنید و پس از شستن و خشک کردن پاها از آن استفاده کنید.

از میخچه و عرق پا خلاص شوید!