چگونه بهداشت دست رعایت شود

توجه به دستها: دستهایتان را نمی توانید پنهان کنید، دست تنها بخشی از جسم است که پوشانده نمی شو. بدن را لباس می پوشاند و پاها را کفش. حتی چهره را هم می توان با پوششی از آرایش پوشاند، اما دستها جز در مواقعی که دستکش به دست دارید پوششی ندارند؛ پس باید به آنها توجه بیشتری داشت.

پوست دست بسیار حساس و آسیب پذیر است و در اثر انجام کار زیاد زیبایی و لطافتش را از دست می دهد و پرچین و چروک می شود، به طوری که اغلب می بینیم بسیاری از زنان با چهره های جوان، دستهای پیر و خشنی دارند. برای محافظت از دستها به هنگام انجام کارهای خانه باید از دستکش استفاده کرد. دستکش لاستیکی علاوه برحفاظت پوست دستها، ناخنها را هم سالم و تمیز نگه می دارد.

اگر هر بار پس از شستن دستها از کرم یا لوسیون دست استفاده کنید و ناخنها را مرتب و تمیز نگه دارید، دستهای لطیف و زیبایی خواهد داشت.

برای لطافت بخشیدن به دستها از گلیسیرین و گلاب به نسبت مساوی می توانید استفاده کنید. برای نرم و سفید کردن دستها از عسل و آب لیموترش استفاده کنید. مقداری عسل و آب لیموترش را مخلوط کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه دستها را با آن بپوشانید. سپس با آب نیم گرم بشویید. عسل و روغن بادام نیز ماسک خوبی برای دستهاست. مقداری عسل و روغن بادام را مخلوط کنید و به مدت 20دقیقه روی پوست بگذارید و بعد با آب نیم گرم بشویید.

شستن دستها با آب و صابون قبل از خوردن غذا و بعد از رفتن به توالت؛ قبل از شیردادن و نیز غذا دادن به کودک و بعد از انجام کارهای روزانه ضروری است. کوتاه بودن ناخنها در پیشگیری از بیماریها بسیار موثر است. باید به این نکته توجه کرد که دستها بسیاری از میکروبها را به دهان وارد کرده، موجب آلودگی و بیماری می شوند، لذا ضروری است بعد از رفتن به توالت برای پاک کردن زیر ناخنها را برس ناخن استفاده گردد. پوستهای اطراف ناخن را نرم و بدون ترک نگه دارید. وقتی دست خود را خشک می کنید پوستهای اطراف ناخن را به عقب فشار دهید و از چسبیدن آن به ناخن جلوگیری نمایید، زیرا وقتی این پوسته ها به ناخن می چسبند ریشه ناخن ایجاد می شود و وقتی ریشه ناخن بزرگ شود باعث خراش دادن پوست می گردد. از تراشیدن پوسته های اطراف ناخن با اشیای تیز خودداری نمایید. بهداشت ناخن نیز مانند بهداشت سایر قسمتها با بهداشت عمومی بدن بستگی نزدیک دارد. بدی تغذیه ممکن است باعث پوسته پوسته شدن، ترک برداشتن یا شکستن ناخنها بشود. ناخنها هرگونه بیماری جسمی را در خود منعکس می کنند. بی رنگی، لکه های سفید، خطوط عمودی و افقی و برآمدگی و فرورفتگی و ... هریک نشان دهنده نوعی بیماری جسمی است.

ناخن در جوانی رشد بیشتری دارد و بتدریج یا بالا رفتن سن رشدش کندتر می شود. رشد متوسط آن 1/0 میلی متر در روز است.