چگونه بهداشت پوست رعایت شود؟

بی نهایت میکرب، روی دست ها :

چنانچه بخواهیم این عضو مهم بدن عمل و وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دهد، الزام داریم آن را بطور مرتب و دقیق پاکیزه و تمیز نگه داریم. پوست دائماً در معرض آلودگی های موجود در هواست، دود، هوای کثیف و اشیاء آلوده در هر لحظه از روز آن را آلوده می سازد (سکه های پول و اسکناس، مخازن جاویدان میکرب ها بشمار می آیند) به همین دلیل است که پوست ساده و سریع کثیف می شود. اگر می توانستیم انبوه بیشمار میکرب هایی را که بر روی نقاط مختلف پوست بدن قرار دارند، ببینیم روزی صدبار دست هایمان را می شستیم. نا پاکیزگی پوست بدن چنانچه تداوم پیدا کند، در نهایت باعث بوجود آمدن پینه های کوچک می شود. همانطور که می دانید قسمت خارجی پوست از سلول های کوچک صاف تشکیل شده است که عکر مشخصی دارند و پس از مدت معینی می میرند و به صورت یک ورقه سخت و مقاوم در می آیند. درست شبیه آجرهایی که در کنار هم بر روی دیوارها و بام ها قرار می دهند.پوست بدن هر روز میلیارها و میلیارد از این سلول ها را از دست می دهد. اما اگر پوست بدن را تمیز نکنیم و شستشو ندهیم، این سلول های مرده بر روی هم متراکم شده و شکل وحشتناکی پیدا می کنند.

بهداشت پوست :

برای جلوگیری از پیامدهای ناشی از عدم شستشوی پوست بدن که حتی ممکن است تا ابتلاء انسان به بیماری های خطرناک، نظیر تیفوس و غیره پیش برود، توجه به مراتب ذیل ضرورت حیاتی دارد.

حتی المقدور صورت و دست هایمان را بیش و بیشتر بشوئیم و پاکیزه نگاه داریم و از این کار مهم هیچگاه ننمائیم. اگر به خاک یا اشیاء کثیف دست زدیم، حتماً دستهایمان را بشوئیم و بعد بر سر سفره غذا برویم. ناخن هایمان را همیشه کوتاه و پاک نگاه داریم، بطوری که هیچ چیز آلوده نتواند در زیر ناخن ها باقی بماند. در زمستان ها حداقل هفته ای یک بار و در فصول گرم هر روز یا هر دو روز یک بار حمام بگیریم، بهتر آن است که حمام را یا صبح ها پس از بیدار شدن از خواب یا شب ها قبل از خوابیدن بگیریم. درجه حرارت آب نباید از 35 درجه بیشتر باشد اگر عادت دارید وان بگیرید، هیچگاه بیش از یک ربع ساعت در وان نمانید، پاهایتان را هر شب مرتباً بشوئید اول به علت آنکه پا عضو سیار حساسی است و در درجه دوم برای آنکه پاها علیرغم وجود کفش و جوراب خیلی زود و زیاد کثیف می شود.

هرشب به موهایتان برس بزنید تا گرد و خاک و آلودگی های دیگر برطرف شود.