teth18

پوست سالم و شاداب علاوه بر حفظ زیبایی بدن ٬ به دلیل ساختار غیر قابل نفوذی که دارد بطوری کاملا موثر از ورود میکروبهای بیماریزا به بدن جلوگیری می نماید . لذا توجه به سلامت پوست امری ضروری جهت حفظ سلامت سایر اعضای داخلی بدن خواهد بود

برخی از عوامل موثر در پیری پوست :

اشعه ماوراء بنفش خورشید : مهمترین عامل در پیری ٬ بروز چین و چروک عمیق ٬ لک ٬ خال و حتی بروز سرطان های پوست تابش مستقیم اشعه ماوراء بنفش ( بطور معمول از خورشید ) بر روی پوست به مدت طولانی می باشد البته پوست تا حد زیادی از تاثیرات این اشعه جلوگیری می کند .

لذا جهت کاهش تاثیرات نامطلوب اشعه فرابنفش :

● سعی شود حتی الامکان در ساعاتی که خورشید در شدید ترین حالت می تابد ( معمولا از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر ) در محیط آزاد و در برابر آفتاب قرار نگیرید .

● از کلاه های لبه دار و لباس های روشن آستین بلند استفاده نمایید .

● ۲۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده نمایید حتی توصیه شده برای کودکان که اغلب لباسهای مناسبی در برابر نور خورشید به تن ندارند نیز از کرم ضد آفتاب استفاده شود .

استعمال سیگار : کشیدن سیگار موجب تسریع روند پیر و چروک شدن پوست می شود. در جوانان سیگاری اولین علائم پیری پوست پس از ۱۰ سال ظاهر می شود و این در حالی است که علائم یاد شده در سایرین بسیار دیرتر بروز می کنند. سیگارکشیدن موجب نازک شدن رگهای لایه خارجی پوست شده ٬ اکسیژن و ویتامین A کافی به این سلول ها نرسیده و پوست خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی خود را از دست می دهد علاوه بر این تماس با حرارت سیگار نیز موجب پیری در پوست می شود .

شستشوی نامناسب پوست : شستشوی پوست نباید بیش از ۱۵ دقیقه بطول انجامد همچنین نباید موجب خشکی پوست شود زیرا در این صورت پوست انعطاف پذری و رطوبت خود را از دست می دهد در شستشوی پوست بهتر است از صابون های ملایم ٬ صابون های گلیسیرینه و آب ولرم استفاده شود و پس از آن پوست به آرامی با حوله ای نرم کمی خشک شود . گاهی عطر و سایر مواد مرتبط با پوست در افراد ایجاد حساسیت می کنند و با تورم و یا قرمزی پوست همراه هستند که بهتر است این افراد در مصرف آنها تجدید نظر نمایند .

در صورتی که ۲۰ دقیقه بعد از استحمام و یا شستشو ٬ پوست شما خشک و سفت می شود لازم است پس از هر بار شستشو از مرطوب کننده مناسبی استفاده نمایید .

اصلاح نامناسب صورت : در اصلاح پوست صورت لازم است به نکات زیر توجه نمایید :

● قبل از اصلاح به کمک یک حوله گرم و مرطوب موهای صورت را نرم کنید و یا بعد از استحمام اقدام به اصلاح صورت نمایید .

● بهتر است بجای تیغ از یک ماشین اصلاح کاملا تمیز استفاده نمایید تا علاوه بر کاهش احتمال آسیب رسیدن به پوست صورت از بروز عفونتهای پوستی و … جلوگیری شود .

● با اینکه اصلاح در راستای رویش مو کمی زمانبر خواهد بود اما احتمال صدمه زدن به پوست صورت کاهش می یابد .

● بعد از اصلاح ٬ صورت را با آب ولرم بشویید و اگر در پوست خود التهابی مشاهده نمودید از لوسیون مناسب استفاده نمایید و توجه داشته باشید گرچه استفاده از الکل یا افتر شیو حاوی الکل کمی خنک کننده و مطبوع بنظر می رسد اما علاوه بر افزایش سرعت تبخیر در سطح پوست صورت ٬ به سلول های آن آسیب وارد می نماید .

رادیکال های آزاد در بدن : مصرف خام یا نیم پخت میوه و سبزیجات می تواند مقدار نیاز بدن به آنتی اکسیدان ها را تامین نماید و با غیر فعال نمودن رادیکال های آزاد موجود در بدن ( علی الخصوص رادیکالهای آزاد موجود در پوست که در ارتباط مستقیم با محیط اطراف می باشد ) ٬ از تخریب این سلول ها جلوگیری می کند

بخور : توصیه می شود کسانی که دارای پوستی چرب یا معمولی هستند هفته ای یک یا دو بار و کسانی که پوست آنها خشک است حداقل یکبار در هفته پوست صورت خود را بخور دهند تا شفافیت و شادابی پوستشان بخوبی حفظ شده رطوبت کافی با آن برسد .

ماسک های طبیعی میوه ها : گذاشتن قطعات تازه ای از میوه ها بر روی پوست صورت و استراحت دادن به آن و مصرف میوه های حاوی ویتامین های A ٬ C و E نیز از روشهای دیگر جهت حفظ شادابی پوست می باشد .

علاوه بر اینها نوشیدن مقدار کافی آب ( ۸ لیوان در روز ) می تواند علاوه بر بهبود عملکرد کلیه ها در مرطوب نگه داشتن پوست و بروز دیرتر علائم پیری در آن بسیار موثر باشد .