کراتین تراپی روشی در دنیای آرایش و زیبایی است که برای صاف کردن موها به کار برده می شود. این روش برای موهایی که به طور طبیعی فر و موج دار هستند، استفاده شده و آنها را صاف و نرم می کند، رنگ آن را درخشان کرده و موها را سالم نشان می دهد. این روش ممکن است عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشد، بنابراین در استفاده از آن باید دقت کافی به عمل آید.

عوارض جانبی بالقوه

کراتین، پروتئینی است که به طور طبیعی در پوست، مو و ناخن وجود دارد و فیبرها باعث ساخته شدن و استحکام آن می شود. بنابراین کراتینی که در زیبایی به کار میرود، از این اعضای بدن حیوانات گرفته می شود. با اینکه کراتین پروتئینی طبیعی است، اما با مواد دیگر نیز ترکیب می شود. کراتین تراپی همراه با موادی به نام فرم آلدهید انجام می شود. موسسات تحقیق روی سرطان، این ماده را به عنوان ماده ای سرطان زا معرفی کرده است. استفاده از این محصولات باعث آزاد شدن گاز فرم آلدهید در هوا می شود که برای سلامتی مضر است.

عوارض جانبی کراتین تراپی به طور گسترده گزارش نشده است. همچنین تاثیرات مخرب طولانی مدت این مواد نیز آزمایش نشده است. تاثیرات مخرب این مواد روی آرایشگران و کراتین تراپیست ها نیز در طولانی مدت نمایان می شود. دانستن عوارض جانبی کراتین تراپی مهم است زیرا باعث می شود تصمیم بگیرید آیا این کار را برای زیبایی بیشتر انجام دهید یا نه.

فرم آلدهید گازی بی رنگ با بویی شدید است که در آزمایشگاه ها به فراوانی استشمام می شود. از این ماده در محصولات به مقدار کمی استفاده می شود. مقدار استاندارد فرم آلدهید در محصولات، 0/2 درصد است. گاز فرم آلدهید هنگام استفاده از محصولات در هوا آزاد می شود. این گاز هم از طریق تنفس و هم از طریق پوست جذب بدن می شود. همچنین ممکن است، پس از گذشتن تاریخ مصرف محصول، این گاز آزاد شود.

برخی افراد به فرم آلدهید حساس تر هستند. این ماده خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان خون را افزایش می دهد. همچنین این ماده تاثیرات دیگری بر سلامت خواهد داشت. مانند سوزش و خارش چشم ها، تحریک بینی و گلو، آبریزش بینی، آلرژی، خارش پوست سر، ریزش مو و... فرم آلدهید همچنین در سایر محصولات آرایشی مانند لاک ناخن، لاک پاک کن، رنگ مو، اسپری مو و ... نیز وجود دارد. هنگام خرید این محصولات به مواد سازنده آنها توجه نموده و دقت کنید که فاقد آلدهید باشند.

روش های طبیعی زیادی برای صاف کردن موها وجود دارد که بدون عوارض جانبی می توانید انجام دهید.