مه شو: طناب زدن، مزایای بسیار زیادی در خصوص کاهش وزن، حفظ سلامت بدن و تناسب اندام فرد دارد و ممکن است تمامی افراد، ، از همه این مزایای سودمند به خوبی مطلع نباشند.در این مقاله، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

tanab

طناب زدن، ورزشی بسیار کم هزینه، ساده و کاملا کاربردی محسوب می شود که می تواند تغییرات چشمگیری را درکاهش وزن ایجاد نماید.به علاوه، امکان انجام این ورزش، در هر جایی وجود دارد و چنانچه طبق اصول و به روشی صحیح و البته همراه با یک رژیم غذایی متعادل و مغذی اجرا شود، نتایج شگفت انگیزی را به دنبال خواهد داشت.

قبل از شروع جدی این ورزش، بهتر است در خصوص آمادگی و شرایط بدنی خود، با پزشک متخصص در اینباره مشورت نمایید.در ضمن از آنجاییکه طناب زنی، فعالیت پرفشار و ضربه ای محسوب شده و ممکن است در صورت عدم رعایت اصول صحیح آن، صدمه ای به مفاصل وارد شود، بهتر است برای جلوگیری از این آسیب های احتمالی و محافظت از پاها، از کفش های ایروبیک مناسب استفاده شود و چنانچه قصد دارید برای مدتی طولانی طناب بزنید، می توانید بر روی یک تشک ورزشی، این کار را انجام دهید.

انتخاب طناب مناسب و باکیفیت ، اهمیت خاصی دراجرای صحیح این ورزش و نتایج مثبت آن خواهد داشت.فراموش نکنید که انواع خوب و باکیفیت آن، لزوما گران و پرهزینه نیستند، طناب هایی با کیفیت و ارزان قیمت متعددی در فروشگاهها موجود هستند.آنهایی را انتخاب کنید که دسته های سنگینی نداشته و گرفتن آنها در دست ، راحت و اصطلاحا خوش دست باشند.برای تعیین اندازه مناسب طول طناب هم می توانید آنرا بین پاها روی زمین نگه دارید.اگر دسته های آن به قفسه سینه شما برسد، می تواند طناب مناسبی برای شما باشد.

اگر طناب زدن به طور منظم و طبق برنامه انجام شود، می تواند کالری سوزی خوبی داشته باشد.

دسته های طناب را نزدیک به طناب در دست گرفته و آرنج ها را در دو طرف بدن نگه دارید. با کمک مچ دست ها، طناب را بچرخانید و همزمان تا جایی بالا بپرید که طناب بدون تماسی با بدن، به راحتی از زیر پاهای شما رد شود.دستها باید همسطح بالای رانها و در حین پریدن، سر و نگاه شما، مستقیم به جلو باشد.

بالا پریدن خیلی زیاد، فقط زودتر شما را خسته می کند و حتی ممکن است به پاها و زانوها ، صدمه وارد کند.بنابراین به اندازه ای بالا بپرید که بتوانید تعداد بیشتری طناب بزنید.

در ضمن ، اگر ازیک حالت طناب زدن خسته شدید، می توانید الگوی پریدن خود را تغییر دهید، مثلا از حالت جفت پا به حالت لی لی ، پریدن متناوب و یا برعکس، خستگی پاها را بگیرید و طناب زدن را هم متنوع سازید.

انجام صحیح و برنامه ریزی شده این ورزش پرتحرک، نتایجی بسیار عالی را در پی خواهد داشت.طناب زدن، علاوه بر کاهش وزن، از مزایای متعدد دیگری مثل بهبود عملکرد قلبی عروقی و ایجاد تعادل و هماهنگی بیشتردر بدن نیز برخوردار است.

تمرینات قلبی، موجب افزایش توان سیستم گردش خون و انتقال خون بهتر،بین قلب و اندامها و اکسیژن رسانی موثرتر خواهد شد.به علاوه، این ورزش، استقامت بدنی را بالا برده، قلب وعروق و شش ها را تقویت کرده و در برابر برخی بیماری ها ی مهم مثل سرطان، سکته، دیابت و بیماریهای قلبی، کمک بسیار مفیدی برای بدن بوده و از آن به خوبی محافظت خواهند کرد.پریدن روی جفت پا و هم روی یک پا،در تغییر گام، سرعت و ریتم بدن هم کاملا تاثیر گذار است.

طناب زنی، معمولا به عنوان یک ورزش قلبی عروقی شناخته می شود، اما از آنجاییکه عضلات زیادی هم در این فعالیت پرتحرک، به کار گرفته می شوند، می توان آن را نوعی ورزش مفید و موثر برای عضلات هم تعریف نمود.

نیم ساعت طناب زدن، تقریبا 300 کالری می سوزاند و چنانچه این ورزش مفرح را با رژیمی سالم و متعادل همراه سازید، به نتایج چشمگیری در کاهش وزن و البته حفظ سلامتی و شادابی بدن دست خواهید یافت.