مه شو: ورزش، نه تنها ضامن زیبایی جسم و تناسب اندام در افراد ورزشکار می باشد، بلکه موجب بهبود سلامت روان و به طور کلی سلامت همه جانبه در این افراد نیز خواهد شد.

با ورزش در هوای مطبوع و سبک صبحگاه، ریه ها مملو از اکسیژن و هوای پاک و عالی شده و ذهن و جسم انسان، بانشاط و پرانرژی می گردد.

در زیر، به مزایای دیگر ورزش در هنگام صبح اشاره خواهیم کرد:

sobh

ورزش صبحگاهی به دلیل تنظیم آلارم طبیعی بدن،تاثیرات فوق العاده ای را در سلامتی افراد خواهد داشت.برای اینکه بتوانید صبح زود بیدارشوید، نیاز دارید که شب قبل، پس از صرف شامی سبک و و در زمانی مناسب، سر ساعت معینی هم به خواب روید.زمانیکه بدن به چنین روند منظمی عادت کند، استرس های روحی و فشارهای جسمی، خود به خود کمرنگ شده و در پی آن، جلوگیری از بیماریها و مشکلات جسمی و روحی نیز بسیار آسانتر خواهد شد که البته این موضوع، هیچ ارتباطی به سن و جنس افراد نداشته و همه می توانند از مزایای ارزشمند ورزش بهره مند شوند.

5 مزیت ورزش صبحگاهی

1- همانطور که در بالا اشاره شد، یکی از اولین مزایای مهم و بااهمیت ورزش در هنگام صبح، تنظیم ریتم شبانه روزی بدن می باشد.این ریتم، یک چرخه 24 ساعته از تغییرات جسمی ، روحی و رفتاری انسان است که با توجه به نور و تاریکی محیط، عکس العمل نشان می دهد .با تنظیم این ریتم، ساعت داخلی بدن هم سیگنال های خواب و بیداری را اعلام کرده و در نتیجه، به بدن کمک می کند تا به آرامش جسمی و روحی دست یافته و ضربان قلب منظم و دقیقی داشته باشد.

2-تحقیقات نشان می دهند که ورزش هایی مثل پیاده روی، شنا، آرام دویدن و سریع راه رفتن، به افزایش سطح کلسترول خوب در بدن کمک می کند که این امر، نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا، کاهش خطرسکته مغزی، بیماری های قلبی و تنظیم سطح قند خون ایفا می کند.در نتیجه فرد، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می گیرد .

این واقعیت پزشکی کاملا اثبات شده است که افراد کم تحرک، دو برابر افراد فعال، در معرض خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی قرار می گیرند.

3-فعالیت های فیزیکی مانع از استرس و آسیب های وارد آمده به مفاصل بدن می شوند و تمرینات ورزشی صبحگاهی منظم و متعادلی که با وزنه انجام شود، خطر افت تراکم استخوانی را بسیارکمتر خواهد کرد.

پیاده روی آهسته، دویدن و شنا، برای افراد مبتدی، بسیار مناسب هستند.

4-کنترل وزن و جلوگیری از چاقی، یکی دیگر از مزایای ورزش صبحگاهی محسوب می شود.

چربی ،چیزی نیست جز کالری اضافه ای که در بدن ذخیره شده است و ورزش صبحگاهی، منجر به سوزاندن این کالری و چربی های انباشته در بدن شده و همراه بودن آن با رژیمی سالم و متعادل، علاوه بر کاهش وزن سالم و بی خطر، زیبایی و تناسب اندام را در پی خواهد داشت.در ضمن، موجب تقویت گروههای عضلانی بدن و افزایش توان و نیروی بدنی نیز می شود.

اگر شاخص توده بدنی، BMI ،30 توجه کنید که یا بیشتر از 30 باشد، نشان دهنده این است که شما، سریعا به به یک برنامه ریزی دقیق ورزشی و رژیم غذایی متعادل نیاز دارید. چرا که چاقی و اضافه وزن شدید بدن، خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماریهای قلبی و دیابت نوع 2 را دوبرابر خواهد کرد.

5- فراموش نکنید که یک بدن سالم، ذهن آرامی هم دارد.با ورزش صبحگاهی، ریه ها را از اکسیژن و هوای پاک ، سالم و سبک پر می کنید و اکسیژن بیشتر در خون،موجب عملکرد بهتر مغز ،بهبود هوشیاری ذهنی و طراوت و تازگی جسم و البته افزایش سطح آمادگی جسمانی بدن شده و طبیعتا مانع از بروز افسردگی و اعتماد به نفس پایین در افراد می شود.

دیگر مزایای ورزش صبحگاهی

- ورزش، رفتار و خلق و خوی انسان را بهبود می بخشد.

-کیفیت بهتر خواب را تضمین می نماید.

- موجب بهبود اشتهای فرد در مصرف غذاها و میان وعده های سالم و مغذی می گردد.

- موجب بالا بردن سطح استقامت بدنی و کاهش ابتلا به آسیب های بدن می شود.

- سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث افزایش طول عمر در افراد می شود.

-البته صحبت در خصوص مزایای ورزش صبحگاهی، به معنای نفی ورزش در زمانهای دیگر نخواهد بود.( دردیگر مقالات ورزشی مه شو، در این خصوص صحبت شده است.)

بنابراین با توجه به شرایط زندگی خود، حتما ورزش را در برنامه روزانه خود قرار داده و از مزایای جسمی و روحی فوق العاده ارزشمند آن، بهره مند شوید.