مصرف تستوسترون و ناندرلون دکانوات در برخی ورزشکاران می تواند موجب ایجاد عوارضی شود که در زیر به شرح آنها می پردازیم:

ناندرلون دکانوات

این دارو برای درمان ها زیر به کار می رود:

مه شو: پوکی استخوان در دوران کهولت، تجدید ساختمان بافت ها پس از بیماریهای مزمن، در ضایعات عروقی پیشرفته، در شکستگی استخوان و لاغری قبل و بعد از عمل جراحی، کم خونی هایی که همراه با از بین رفتن و یا کم شدن مغز استخوان است و ...

این دارو و تستوسترون از عمده داروهایی هستند که بیش از هر داروی دیگری در بین ورزشکاران و بدنسازان مروفیت دارد، ولی این دارو نیز همچون برخی انواع تستوسترون، عوارضی دارد که در اینجا معرفی خواهیم کرد.

عوارض ناندرلون دکانوات

بزرگ شدن پروستات و کم شدن تعداد اسپرم

بروز علائم مردانگی در زنان

اختلال در رشد بدن

اختلال در قوای جنسی مردان و ...

تستوسترون

تستوسترون جزء قوی ترین استروئید آندروژنی است که مقدار آن در مردها، ده برابر زنان است.ستروئیدهای آندروژن روی تمام بافت های بدن تاثیر دارد.

تستوسترون در خاصیت آنابولیکی، مانند هورمون رشد سبب احتباس ازت در بدن و افزایش سنتز پروتئین ها و تجمع آنها در برخی نسوج و بخصوص عضلاه های بدن می شود.

تستوسترون به دلیل خاصیت آنابولیکی و قدرت ساختن پروتئین و ایجاد احتباس مختصر کلسیم، فسفر، سدیم، کلر و اب به شدت مورد استفاده ورزشکاران است.

مصرف این دارو بیشتر در موارد زیر است:

کمبود هورمون در نارسایی غده هیپوفیز

برای درمان پرخوبی پستان پس از زایمان و درد ناشی از آن

برای کم خونی ها

برای درمان برخی از ناتوانیهای جنسی

برای درمان در سرطان متاستاتیک پستان و...

توصیه می کنیم در خصوص مصرف هر نوع دارو و مکمل حتما با مربی مجرب در این زمینه مشورت کنید و از مصرف خودسرانه آنها جدا پرهیز نمایید و به صرف تجویز افراد عادی هیچ نوع مکملی یا دارویی را انتخاب و مصرف نکنید.