بارداری یکی از زیباترین معجزات روی زمین است. اگر می خواهید برای دوران بارداری بدون مشکل و سلامت برنامه ریزی کنید ، انجام تمرینات ورزشی برای رسیدن به این منظور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از بزرگترین سوالاتی که در ذهن خانم های باردار وجود دارد معمولا این است که ورزش در دوران بارداری امکان پذیر است یا خیر.البته بهترین پاسخ را می توانید از طریق مشورت با دکتر خود بدست آورید ، اما به طور کلی اگر نکته منفی وجود ندارد که با آن ورزش موجب بروز خطر در دوران بارداری شود ، پاسخ دکتر در اکثر مواقع بله است.

روش های سالم زندگی برای سلامت شما و فرزندتان ببسیار مهم هستند. زمانی در گذشته کمتر زن بارداری سراغ تمرینات ورزشی می رفت ، که البته این موضوع تنها متعلق به گذشته ها است. روش های زندگی سالم داشتن رژیم غذایی سالم همراه با تمرینات ورزشی می شود .

وقتی صحبت از تمرینات ورزشی در دوران بارداری به میان می آید ، معمولا پیشنهاد پزشکان انجام این تمرینات به مدت 30 دقیقه و در بیشتر روز های هفته است. این تمرینات می توانند شامل پیاده روی سریع ، یک جلسه از تمرینات در باشگاه ورزشی ، دوچرخه سواری ، دویدن ، شنا و حتی تمرینات قدرتی باشد . نکته ای که اهمیت دارد شدت انجام این تمرینات است. در واقع فرزند شما در رحم و در حالی که با کیسه مایعات آمینوتیک ، ماهیچه ها و اندام های دیگر احاطه شده ، بدون خطر زندگی می کند. این شرایط به شما اجازه حرکت بدون ایجاد خطر برای فرزندتان را می دهد. البته لازم نیست حتما یک والیبالیست حرفه ای و یا دونده ی ماراتن باشید ، هرچند تا کنون زنان بارداری وجود داشته اند که خود را برای دوی مارتن آماده می کردند، اما تا این حد سختگیری ، برای آنکه از سلامت خود و فرزندتان مطمئن شوید ، لازم نیست.

البته یادآوری این نکته ضروری است که منظور از ورزش در دوران بارداری کاهش وزن نیست . اگر این هدفی است که دنبال می کنید بهتر است طرز فکر خود را تغییر دهید. افزایش وزن حدود 25 تا 35 پوند در دوران بارداری طبیعی است و تنها هدفی که باید در این دوران دنبال کنید ، گذراندن دوران بارداری بدون خطر و سالم است. البته می توان از افزایش وزن بیش از حد ، به وسیله رعایت رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی جلوگیری کرد .

به طور کلی می توان گفت انجام تمرینات ورزشی قبل ، در طول و بعد از دوران بارداری فواید زیادی برای سلامت خود و فرزندتان دارد.