ورزش روزانه ایده ال است. اما اگر هر روز مقدور نباشد برای کنترل قند خون حداقل یک روز در میان ضروری است. (4-3 بار در هفته). با نگاه کردن به برنامه روزانه اوقات فراغت مناسب را معین کنید. برنامه خود را بصورت جدولی تنظیم کرده و در محلی که دائما در معرض دید شما قرار دارد، نصب نمایید.

این که در اوایل برنامه ورزشی چه مدتی باید ورزش کنید، به فعالیت پایه شما بستگی دارد. اگر فرد غیر فعالی هستید بهتر است با روزی 20-10 دقیقه شروع کرده و بتدریج در هفته های آینده به 45 تا 30 دقیقه افزایش دهید. وقتی که میزان و ظرفیت فعالیت خود را ارزیابی کردید آن وقت می توانید مدت و دفعات ورزش های خود را طرح ریزی کنید.

علاوه بر دفعات و طول مدت ورزش عامل دیگری را بایستی در برنامه ورزشی خود منظور دارید ورزش نه تنها به درمان دیابت کمک می کند بلکه شایستگی قلب و عروق شما را نیز فراهم می کند. البته این حالت وقتی اتفاق می افتد که ورزش از شدت متناسبی برخوردار باشد. به عبارت دیگر برای این که ورزش باارزش باشد، بایستی تعداد ضربانات قلب در محدوده های مناسبی افزایش یافته و در طول مدت ورزش بالا باقی بماند.

تعداد ضربان متناسب که ورزش شما را باارزش می کند، معادل 85%- 60% حداکثر ضربان ممکن قلب شما می باشد. ماکزیمم ضربان قلب شما در ورزش های شدید با استفاده از فرمول (سن شما-220) بدست می آید. اگر 35 ساله هستید، ماکزیمم ضربان شما 35185-220 می باشد بنابراین ضربانی که در موقع ورزش خواهید داشت، 60% الی 85%، 185 و یا به عبارت دیگر 157-111 در دقیقه می باشد .

در موقع ورزش می توانید با قرار دادن نوک 4 انگشت خود در کناره انگشت شصت مچ دست یا در قسمت قدامی کناری گردن ضربان قلب خود را برای مدت 10 ثانیه بشمارید، سپس آن را در عدد 6 ضرب کرده تعداد ضربان در یک دقیقه بدست می آید.